محب: اگر آتش‌بس نباشد، هیچ زندانی طالب آزاد نخواهد شد

صبح کابل
محب: اگر آتش‌بس نباشد، هیچ زندانی طالب آزاد نخواهد شد

مشاور شورای امنیت ملی، تأکید می‌کند که اگر آتش‌بس دائمی در افغانستان برقرار نشود، هیچ کدام از زندانیان طالب از زندان‌های افغانستان آزاد نخواهد شد.
حمدالله محب، در مصاحبه با شبکه‌ی (پی‌بی‌اس)، گفته است که حکومت افغانستان، مطمئن نیست که گروه طالبان، به صلح واقعی باور داشته باشد.
او افزوده است: «ما مطمئن نیستیم که طالبان به صلح واقعی باورمند باشند، به همین دلیل، ما از آن‌ها خواستار آتش‌بس دائمی استیم تا نشان بدهند که واقعا صلح می‌خواهند. ما آمادگی کامل برای دفاع از مردم افغانستان داریم. هم‌زمان با آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، آن‌ها باید روند کاهش خشونت‌ها را ادامه بدهند.»
آقای محب، گفته است که ایالات متحده‌ی امریکا، تنها نقش تسهیل‌کننده را در پروسه‌ی صلح افغانستان ایفا می‌کند و صلاحیت آزادی زندانیان طالب را ندارد.
او تأکید کرده است: «تا زمانی که طالبان آتش‌بس نکنند و تعهد واقعی‌شان را برای صلح نشان ندهند، هیچ کدام از زندانیان طالب آزاد نخواهد شد. ما از این موضوع رد شده نمی‌توانیم.»
آقای محب، گفته است که گروه طالبان با امریکا توافق‌نامه امضا کرده و در حال حاضر، هیچ دلیلی برای ادامه‌ی جنگ در افغانستان ندارد.
او افزوده است: «امضای توافق‌نامه میان امریکا و طالبان، گام خوبی است که برای رسیدن به صلح برداشته شده و ما آرزو داریم که به صلح برسیم.»
توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان، شنبه شب (۱۰ حوت) امضا شد و قرار است تا چند روز بعد، گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان، آغاز شود. با این حال، گروه طالبان، تأکید کرده است که مذاکرات بین‌الافغانی، بعد از آزادی پنج هزار طالب از زندان‌های افغانستان آغاز می‌شود.
با این حال، حکومت افغانستان تأکید کرده است که آزادی زندانیان طالب، ممکن نیست و این موضوع، تنها می‌تواند بخشی از آجندای مذاکرات بین‌الافغانی باشد.