جاوید فیصل: طالبان به تعهدات خود عمل کرده و خشونت‌ها را کاهش بدهد

صبح کابل
جاوید فیصل: طالبان به تعهدات خود عمل کرده و خشونت‌ها را کاهش بدهد

سخن‌گوی شورای امنیت ملی، با بیان این که پیشرفت‌های خوبی در گفت‌وگو با گروه طالبان صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد که این گروه، به تعهدات خود عمل کرده و سطح خشونت‌ها را کاهش بدهد.
جاوید فیصل، روز شنبه (۹ حمل) در یک نشست خبری گفت که دولت افغانستان، برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم و برقرای صلح، آمادگی کامل دارد.
او افزود: «با طالبان صحبت کرده‌ایم. دو گروپ ساخته شده است. گروپ تماس است که در مورد گفت‌وگوهای مستقیم کار می‌کند و گروپ نخست است که برای آزادی زندانیان کار می‌کند؛ اما برخلاف حکومت افغانستان، طالبان، حملات خود را نه تنها که کاهش نداده، بلکه هر روز افزایش می‌دهد، حتا امروز هم حمله کردند. اما پیشرفت‌هایی هم صورت گرفته است.»
آقای فیصل، گفت که گروه طالبان قبول کرده تا هیأت خود را به کابل بفرستد تا با حکومت افغانستان، به صورت مستقیم وارد بحث شود.
او، از سفر هیأت طالبان به کابل به عنوان پیشرفت یاد کرد و گفت: «گروه طالبان، سال‌ها بود که قبول نمی‌کرد تا با حکومت افغانستان دیدار کند.»
سخن‌گوی شورای امنیت ملی، گفت که حکومت افغانستان حاضر است تا زندانیان طالب را آزاد کند و به همین دلیل، به عنوان حسن نیت، زمانی که هیأت طالبان وارد افغانستان شده و نخستین دور گفت‌وگوهای مستقیم صورت بگیرد، ۱۰۰ نفر از زندانیان طالب آزاد خواهند شد.
او گفت: «ما توقع داریم که طالبان در پروسه‌ی صلح، به تعهدات خود عمل کرده و از پروپاگندا دست بردارد تا این پروسه، سبوتاج نشود. طالبان باید سطح خشونت‌ها را کاهش بدهد.»
آقای فیصل، علاوه کرد که حدود یک هزار نفر از اسیران حکومت افغانستان، در نزد طالبان استند و مورد خشونت قرار می‌گیرند.
پیش از این، قرار بود تا هیأت طالبان، روز جمعه (۸ حمل) وارد کابل شود، اما سفر آن‌ها به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد.
گروه طالبان، چندی پیش اعلام کرده بود که هیأتی را برای تصدیق زندانیان خود به زندان بگرام اعزام می‌کند تا زندانیان این گروه، بر اساس فهرست ارائه شده آزاد شوند.
قرار است روند تبادله‌ی زندانیان، در سی‌ویکم مارچ آغاز شود. در این روند، پنج هزار زندانی طالب و یک هزار زندانی دولت افغانستان، تبادله خواهند شد.
پیش از این، دولت افغانستان با آزادی پنج هزار زندانی طالب به گونه‌ی تدریجی توافق کرده بود، اما گروه طالبان، خواستار آزادی تمام زندانیان خود در یک مرحله شده بود و به همین دلیل، روند تبادله‌ی زندانیان، به تعویق افتاد.