نی: امریکا به نگرانی رسانه‌ها در مورد منشور طالبان پاسخ بدهد

صبح کابل
نی: امریکا به نگرانی رسانه‌ها در مورد منشور طالبان پاسخ بدهد

نهاد حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان یا «نی»، از ایالات متحده‌ی امریکا خواسته است تا به نگرانی جامعه‌ی رسانه‌ای در مورد منشور گروه طالبان، پاسخ ارائه کند.
نهاد نی، روز سه‌شنبه (۲۶ حمل) در اعلامیه‌ای، ابراز نگرانی کرده است که با توجه به آن چه که در منشور گروه طالبان آمده، تمام دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته، به ویژه آزادی بیان، نابود شود.
این نهاد، از ایالات متحده‌ی امریکا و زلمی خلیل‌زاد، خواسته است تا از گروه طالبان بخواهد که این منشور را ملغا و بی‌ارزش اعلان کند.
نی، از تمام طرف‌های دخیل در مذاکرات، خواسته است تا تضمین لازم را برای حفاظت از ارزش‌های حقوق‌بشری، به ویژه آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها، از طالبان بگیرند.
این نهاد، از حکومت افغانستان نیز خواسته است که تا ملغا شدن و بی‌ارزش خواندن این منشور، از آزادی زندانیان طالب خودداری کند.
این در حالی است که به تازه‌گی، سندی زیر نام منشور طالبان در ۱۴۹ ماده، از سوی رسانه‌ها منتشر شده که در آن، بر ایجاد نظام امارت اسلامی تأکید شده است.
سندی که یکی از تلویزیون‌های خصوصی به آن دست یافته، نشان می‌دهد که گروه طالبان، برای ایجاد نظام آینده‌ی شان، پیش‌نویس قانونی را زیر نام “منشور امارت اسلامی افغانستان” تهیه کرده‌اند.
در ماده‌ی ۷۴ این منشور، آمده است که طالبان پایبند ارزش‌های جهانی از جمله‌ آزادی بیان و بر مبنای قرائت جهانی آن نیستند. این نشان می‌دهد که گروه طالبان، هنوز هم هیچ تغییری در دیدگاهش نسبت به وضعیت آزادی بیان، حقوق زنان و حقوق بشر نیاورده است.
بر اساس این منشور، تمام آزادی‌ها، بر اساس آن چه که اسلام تعریف کرده است، خواهد بود و تمام لایحه‌های امارت اسلامی پس از موافقه‌ی شورای رهبری، شورای علما و امیرالمومنین و یا معاون او، اجرایی می‌شود.
با این حال، گروه طالبان این منشور را رد کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که سندی زیر نام منشور، هیچ ربطی به این گروه ندارد.