بحران ناشی از شیوع کرونا شماری از رسانه‌ها را با سقوط مواجه کرده است

صبح کابل
بحران ناشی از شیوع کرونا شماری از رسانه‌ها را با سقوط مواجه کرده است

مسؤولان کمیته‌ی مصؤونیت خبرنگاران، تأکید می‌کنند که بحران ناشی از ویروس کرونا، سبب شده تا شمار زیادی از رسانه‌ها با مشکلات بزرگ مالی مواجه شوند.

نجیب شریفی، رییس کمیته‌ی مصؤونیت خبرنگاران، روز یک‌شنبه (۱۴ حوت)، در نشستی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، گفت که با شیوع ویروس کرونا، شمار زیادی از رسانه‌ها با مشکلات بزرگ مالی مواجه شدند و تعدادی هم در معرض سقوط قرار دارند.

او افزود: «شماری از رسانه‌ها، حتا مجبور شده ‌اند کارمندان خود را از کار برکنار کنند. در بعضی موارد، رسانه‌ها معاش کارمندان خود را پرداخته نتوانسته ‌اند. ما تلاش می‌کنیم که با رسانه‌ها کمک کنیم، در غیر آن، آزادی بیان و رسانه‌ها که جز دست‌آوردهای مهم ۱۸ سال گذشته است، با تهدید مواجه شده و ممکن است از دست برود.»

آقای شریفی، از حکومت افغانستان خواست تا برای رسانه‌های فعال در کابل و سایر ولایت‌ها که با مشکل مالی مواجه اند، حساب اضطراری باز کند.

او گفت که باید کمیته‌ای متشکل از رسانه‌ها و حکومت ایجاد شود تا رسانه‌هایی که با بحران مالی مواجه اند را، شناسایی کند.

آقای شریفی، گفت که حکومت افغانستان نباید از رسانه‌ها در قبال کمک مالی، توقعی داشته باشد؛ زیرا دو طرف، روابط کاری دارند.

به گفته‌ی او، رسانه‌ها باید تا پایان بحران ناشی از ویروس کرونا، از پرداخت مالیه و پول برق، معاف شوند.

رییس کمیته‌ی مصؤونیت خبرنگاران، از حکومت افغانستان خواست تا برای خبرنگارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند/می‌شوند، خدمات صحی فوری فراهم کرده و آن‌ها را تحت مراقبت جدی قرار دهد.

او، از جامعه‌ی جهانی نیز خواست تا به رسانه‌های افغانستان کمک کرده و نگذارد دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته با خطر سقوط مواجه شود.

آقای شریفی، از مسؤولان رسانه‌ها نیز خواست تا در وضعیت بحرانی ناشی از ویروس کرونا، برای تمام کارمندان ‌شان حقوق مساویانه در نظر بگیرند.

این در حالی است که تا کنون، ۲۷۰۴ مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان شناسایی شده که از این میان، ۳۴۵ نفر بهبود یافته و ۸۵ نفر دیگر نیز جان داده ‌اند. گفتنی است که حدود ۲۰ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان را خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای تشکیل می‌دهد.

با این حال، رییس کمیته‌ی مصؤونیت خبرنگاران، می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی تا کنون، ۱۸ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده که از این میان، ۴ مورد اختطاف، ۴ مورد بدرفتاری، ۱ مورد تهدید، ۴ مورد تحقیر، ۱ مورد رفتار غیر قانونی، ۲ مورد زخمی و ۲ مورد لت‌وکوب بوده است.

به گفته‌ی آقای شریفی، تا کنون به تمام این پرونده‌ها رسیدگی شده است.