مارک اسپر: گروه طالبان به تعهدات خود عمل نکرده است

صبح کابل
مارک اسپر: گروه طالبان به تعهدات خود عمل نکرده است

وزیر دفاع ایالات متحده‌ی امریکا، گفته است که گروه طالبان، به تعهدات خود که در توافق‌نامه‌ی صلح آمده، عمل نکرده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، مارک اسپر، روز سه‌شنبه (۱۶ ثور)، به خبرنگاران گفته است که افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان، نشان می‌دهد که این گروه به توافق‌نامه‌ی صلح، پابند نبوده است.

از سویی هم، آقای اسپر گفته است که دولت افغانستان نیز به تعهدات خود عمل نکرده است.

خبرگزاری رویترز، نوشته است که گروه طالبان در جریان ۴۵ روز اخیر، بیش از ۴۵۰۰ حمله را در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان راه‌اندازی کرده است.

این در حالی است که گروه طالبان، اعلام کرده که تنها از حمله بر نیروهای خارجی خودداری می‌کند و حملات در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، ادامه خواهد یافت.

گروه طالبان، در حالی به حمله بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه داده است که پروسه‌ی تبادله‌ی زندانیان، دو طرف جریان دارد.

شورای امنیت ملی، روز سه‌شنبه (۱۶ ثور)، با نشر اعلامیه‌ای، از گروه طالبان خواست که خشونت‌ها را کاهش داده و بعد از آزادی ۱۵۰۰ زندانی طالب، گفت‌وگوی‌های مستقیم را آغاز کند.

این شورا، هم‌چنان تأکید کرده است که گروه طالبان، باید غیرنظامیانی را که گروگان گرفته و زندانیان نیروهای امنیتی و دفاعی را که بر اساس فهرست به این گروه ارائه شده، بدون تعلل آزاد کند.

این در حالی است که گروه طالبان، گفته است که پس از آزادی پنج هزار زندانی طالب، حاضر به آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی خواهد شد.