واکنش‌ها به کشته شدن داکتر ایاز نیازی

صبح کابل
واکنش‌ها به کشته شدن داکتر ایاز نیازی

حوالی ساعت ۷:۲۵ دقیقه‌ی سه‌شنبه شب (۱۳ جوزا)، در نتیجه‌ی انفجار مواد جاسازی‌شده در محوطه‌ی مسجد وزیر محمد اکبر خان در کابل، داکتر محمد ایاز نیازی، خطیب مسجد وزیر محمد اکبر خان و یک نفر دیگر جان باختند و دو نمازگزار دیگر زخمی شدند.

داکتر محمد ایاز نیازی، سند لیسانس خود را در بخش اقتصاد اسلامی، از دانشگاه الازهر مصر گرفت و فوق لیسانس خود را نیز در همین رشته به پایان رساند. آقا نیازی، در بخش روابط بین‌المللی از دیدگاه فقه اسلامی نیز سند دکترا داشت.

او، پس از ختم دوره‌ی تحصیلات عالی، به افغانستان برگشت و به عنوان استاد در دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه کابل کار کرد. آقای نیازی، برعلاوه‌ی وظیفه استادی، خطیب مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان نیز بود.

با این حال، کاربران شبکه‌های اجتماعی و شماری از چهره‌های سیاسی، این رویداد را محکوم کرده‌اند.

رییس‌جمهور غنی، در واکنش به این رویداد، گفته است که حمله بر مساجد، تکایا، شفاخانه‌ها، غیرنظامیان و تأسیسات عامه، جنایت ضد بشری است. آقای غنی، به نهادهای مربوطه هدایت داده است تا این رویداد را به گونه‌ی همه‌جانبه مورد بررسی قرار دهند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، این حمله را بزدلانه، دشمنی آشکار با دین اسلام، جامعه‌ی مذهبی و تمام مردم افغانستان دانسته است. آقای عبدالله، از مولوی ایاز نیازی، به عنوان دانشمند شهیر، عالم متقی، روحانی پرهیزگار و خطیب خیرخواه یاد کرده است و کشته شدن او را ضایعەی جبران‌ناپذیر برای جامعه‌ی علمی- مذهبی افغانستان دانسته است.

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری، در واکنش به این رویداد، گفته است که تروریست‌ها، از هیچ نوع عمل ضدانسانی و ضد اسلامی دریغ نمی‌کنند و هنوز هم میل سیری‌ناپذیر در کشتار و جنایت دارند.

آقای دانش افزوده است: «هیچ گروه تروریستی و افراطی که بساط کشتار و خشونت را در میان مسلمانان گسترده و بنیاد نهاده است نمی‌تواند خود را از این جنایت ضد بشری برائت دهد؛ زیرا این عمل در ادامه همه جنایت‌های صورت گرفته است که سال ها است دامن مردم مظلوم و مسلمان ما را گرفته است و تا کنون ده‌ها هزار انسان بی گناه را در راستای منافع بیگانگان و دشمنان افغانستان به خاک و خون کشیده است.»

معاون دوم ریاست‌جمهوری، گفته است که داکتر نیازی هیچ گناهی جز تفکر وسطیت و اعتدال‌گرایی نداشت و تنها مخالف افراطیت و کشتار مردم مسلمان به وسیله ترور و اقدامات ضد بشری بود. به گفته‌ی او، آقای نیازی قربانی تفکر روشن و اسلامی خود شد.

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، در واکنش به این رویداد، نوشته است که طالب‌ها نمی‌توانند با نوشتن دو جمله خود را از این جنایت و ترور برائت دهند؛ زیرا این گروه، مخترع و آغازگر عمل زشت انفجار در مسجد، قتل عام علمای دین که بیرون از پاکستان درس خوانده‌اند، انتحار علیه شخصیت‌های قومی، سیاسی و علمی در کشور اند.

سازمان ناتو نیز این رویداد را محکوم کرده و گفته است که حمله بر صف‌های نمازگزاران و اجتماعات عمومی، غیرقابل قبول است.

وزارت داخله نیز، کشته شدن داکتر ایاز نیازی را ضایعه‌ی بزرگ برای افغانستان دانسته و تأکید کرده است که این رویداد را به گونه‌ی جدی مورد بررسی قرار داده و عاملان آن را مجازات خواهد کرد.