بانک جهانی ۲۰۰ میلیون دالر به دولت افغانستان کمک کرد

صبح کابل
بانک جهانی ۲۰۰ میلیون دالر به دولت افغانستان کمک کرد

بانک جهانی، به تازگی مبلغ ۲۰۰ میلیون دالر امریکایی را به منظور حمایت از مردم آسیب‌پذیر و تقویت سکتور خصوصی به دولت افغانستان، کمک کرده است.

در خبرنامه‌ای که ناوقت روز پنج‌شنبه (۱۹ سرطان)، از سوی این نهاد به نشر رسیده، آمده است که هیأت مدیره‌ی بانک جهانی، این بسته‌ی کمکی بلاعوض را جهت مقابله با اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی بحران کووید-۱۹ در افغانستان، تأمین تسهیلات اولیه برای مردم نهایت آسیب‌پذیر و حمایت از تشبثات خصوصی، منظور کرده است.

در خبرنامه آمده است: «این بسته‌ی کمکی که در چوکات پروگرام انکشاف پالیسی‌ها برای پاسخگویی بحران کووید- ۱۹ در افغانستان،  به مصرف می رسد، شامل ۱۰۰ میلیون دالر کمک اداره انکشاف بین المللی می‌باشد و ۱۰۰ میلیون دالر دیگر کمک صندوق بازسازی افغانستان است که مدیریت آن را بانک جهانی به نمایندگی از ۳۴ کشور و سازمان‌های تمویل‌کننده بین‌المللی برعهده دارد.»

بانک جهانی، گفته است که انتظار می‌رود که با فراهم شدن این بسته‌ی کمکی، دولت افغانستان اقدامات اساسی را به منظور تقویت پالیسی‌ها در راستای تسریع بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی و تقویت زیربناهای بنیادی، عملی کند.

هینری کرالی، رییس دفتر گروپ بانک جهانی در افغانستان، گفته است که بحران کووید-۱۹، سبب کاهش رشد اقتصادی و عواید ملی در افغانستان شده است.

آقای کرالی گفته است: «انتظار می‌رود با عملی شدن این برنامه، تأثیرات منفی ویروس کووید-۱۹ بالای زندگی خانواده‌های آسیب‌پذیر رفع شود و بنیادهای اساسی برای تسریع رشد اقتصادی گذاشته شوند.»

او هم‌چنان اطمینان داده است که بانک جهانی، متعهد است تا در شرایط دشوار فعلی در کنار مردم افغانستان باقی بماند.

این درحالی است که تاکنون ۳۳۹۰۸ نفر در افغانستان، به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این میان، ۲۰۸۴۱ نفر تاکنون بهبود یافته و ۹۵۷ نفر دیگر جان باخته اند.