ثبت ۲۵۸۲ مورد خشونت علیه زنان در چهار ماه گذشته

صبح کابل
ثبت ۲۵۸۲ مورد خشونت علیه زنان در چهار ماه گذشته

وزارت امور زنان، اعلام کرده است که از آغاز سال جاری خورشیدی تا کنون، ۲۵۸۲ مورد خشونت علیه زنان، در افغانستان ثبت شده است.

سپوژمی وردک، معین وزارت امور زنان، روز دوشنبه (۳۰ سرطان)، در یک نشست خبری گفت که بیشترین این موارد، در ولایت‌های هرات، فاریاب، سرپل، ننگرهار، بغلان، تخار، فراه، کندهار، بلخ، سمنگان و بامیان ثبت شده است.

به گفته‌ی او، از میان موارد ثبت‌شده، ۳۴ مورد آن بسیار جدی بوده است. «۱۸ مورد قتل، ۸ مورد جراحت شدید، ۷ مورد خودکشی و ۱ مورد محکمه‌ی صحرایی، از موارد بسیار جدی‌ای بوده که ثبت شده است.»

بانو وردک، افزود که وضع محدودیت گشت‌وگذار در جریان چهار ماه گذشته، سبب شد تا زنان کم‌تر به نهادهای عدلی و قضایی دسترسی داشته باشند و به همین دلیل، آمار واقعی خشونت علیه زنان در این مدت، بیشتر از چیزی است که ثبت شده است.

از سویی هم، سینا شنا منصور، معاون دادستانی کل در امور منع خشونت علیه زنان و تخلفات اطفال، در این نشست گفت که خشونت علیه زنان، نسبت به سال‌های گذشته، افزایش یافته است.

به گفته‌ی او، از آغاز سال جاری تا کنون، تنها ۱۱۷۹ مورد خشونت علیه زنان، در دادستانی کل ثبت شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

بانو منصور، علاوه کرد: «در ۱۳۹۹، ۱۲۱ پرونده‌ی تجاوز جنسی ثبت و مورد رسیدگی قرار گرفته است. ۲۰ پرونده نیز مجبورکردن به خودکشی بوده است. ۸۰ مورد نیز، پرونده‌ی مجروحیت بوده که سبب مرگ شده است.»

گفتنی است که با وضع محدودیت گشت‌وگذار و رخصتی بسیاری از نهادهای دولتی، میزان خشونت در برابر زنان در افغانستان، افزایش یافت.