گروه طالبان: اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان در برابر امریکا و و متحدین آن استفاده شود

صبح کابل
گروه طالبان: اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان در برابر امریکا و و متحدین آن استفاده شود

گروه طالبان، گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل ملل متحد در مورد روابط این گروه با شبکه‌ی القاعده را رد کرده و گفته است که اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان، در برابر ایالات متحده‌ی امریکا و متحدین آن، استفاده شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، روز یک‌شنبه (۵ اسد)، در اعلامیه‌ای گفته است که ادعای حضور ۴۰۰ تا ۶۰۰ جنگ‌جوی خارجی وابسته به شبکه‌ی القاعده در افغانستان، حقیقت ندارد.

او افزوده است که پس از ورود امریکا به افغانستان، امکان سکونت اعضای شبکه‌ی القاعده در این کشور، از بین رفت و این افراد، به کشورهای خودشان برگشتند.

ذبیح‌الله مجاهد، ادعای پیوستن افراد ناراض طالبان با گروه داعش را نیز رد کرده است. او هم‌چنان گفته است که جنگ‌جویان داعش، در ولایت‌های شمالی حضور ندارند.

او تأکید کرده است که گروه طالبان، به توافق‌نامه‌ی صلح با امریکا متعهد است و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان، در برابر ایالات متحده و متحدین آن، استفاده کند.

این در حالی است که تازگی، ناظران مستقل بخش نظارت از تحریم‌های سازمان ملل متحد، در گزارشی اعلام کرده اند که شبکه‌ی القاعده، در ۱۲ ولایت افغانستان فعالیت مخفی دارد و ایمن الظواهری، رهبر این شبکه نیز در افغانستان حضور دارد. بر اساس این گزارش، شمار جنگجویان وابسته به شبکه‌ی القاعده در افغانستان، به ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر می‌رسد.

در گزارش آمده است که رهبری شبکه‌ی القاعده، ارتباط نزدیک خود با شبکه‌ی حقانی را حفظ کرده و در ماه فبروری سال جاری میلادی، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده با یحیا حقانی، یکی از اعضای ارشد شبکه حقانی دیدار کرده است. در بخش دیگری از این گزارش، آمده است که شاخه‌ی القاعده در شبه‌قاره‌ی هند، عملیات خود را زیر چتر طالبان انجام می‌دهد.