سه مورد جدید بیماری پولیو در کندهار، ارزگان و هلمند ثبت شد

صبح کابل
سه مورد جدید بیماری پولیو در کندهار، ارزگان و هلمند ثبت شد

مسؤولان وزارت صحت، تأیید می‌کنند که به تازگی، سه مورد جدید بیماری پولیو یا فلج اطفال، در ولایت‌های کندهار، ارزگان و هلمند، ثبت شده است.

معصومه جعفری، معاون سخن‌گوی وزارت صحت، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که یک مورد در ولسوالی ژیری کندهار، یک مورد در ولسوالی شهید حساس ارزگان و یک مورد هم در ولسوالی باغران هلمند، شناسایی شده است.

بانو جعفری، می‌افزاید که با ثبت این موارد، شمار مجموعی مبتلایان به بیماری پولیو در افغانستان از آغاز سال جاری میلادی تا کنون، به ۳۷ نفر رسیده است.

او می‌گوید که در سال ۲۰۱۹ میلادی، در مجموع ۲۹ مورد بیماری پولیو در افغانستان ثبت شده بود. به گفته‌ی بانو جعفری، به دلیل توقف کمپاین واکسین پولیو در سال جاری، موارد مثبت این بیماری افزایش یافته است.

هرچند در جریان چند ماه گذشته، به دلیل شیوع ویروس کرونا، کارزار تطبیق واکسین پولیو در افغانستان، با مشکلاتی مواجه شد و به همین دلیل، شمار موارد مثبت بیماری پولیو در این کشور، افزایش یافت؛ به این کمپاین به تازگی از سر گرفته شده است.

معاون سخن‌گوی وزارت صحت، می‌گوید: «ما کمپاین‌های تطبیق واکسین پولیو را آغاز کردیم. قرار است کمپاین فرعی در ۲۴ آگست شروع شود که در ولایت‌های مرکزی، جنوبی و شرقی تطبیق خواهد شد. قرار است ۵ میلیون طفل واکسین شوند. پس از تطبیق کمپاین‌های فرعی، کمپاین ملی واکسن پولیو در هفته‌ی آخر سپتامبر یا هفته‌ی اول اکتوبر، آغاز می‌شود و ۹ میلیون طفل را پوشش می‌دهد.»

با این حال، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف، به تازگی اعلام کرده است که کمپاین تطبیق واکسین پولیو یا فلج اطفال، در افغانستان و پاکستان، بعد از سکتگی ناشی از بحران ویروس کرونا، از سر گرفته شده است.

یونیسف، گفته است که هرچند تلاش می‌شود تا برای تمام کودکان در افغانستان و پاکستان واکسین پولیو تطبیق شود، اما ممکن است حدود یک میلیون کودک در افغانستان، از این واکسین، مستفید نشوند، زیرا تطبیق واکسین خانه به خانه در برخی از مناطق ممکن نخواهد بود.

این سازمان، از خانواده‌ها خواسته است تا کودکان زیر پنج سال شان را برای تطبیق واکسین پولیو، به کلینیک‌های صحی ببرند.

گفتنی است که بیماری فلج اطفال، در بسیاری از کشورها نابود شده و تنها در دو کشور افغانستان و پاکستان، هنوز هم شایع است.