احمدضیا مسعود: یک گروه افراطی و تروریستی، نباید به بهانه‌ی صلح بر سرنوشت مردم حاکم شود

صبح کابل
احمدضیا مسعود: یک گروه افراطی و تروریستی، نباید به بهانه‌ی صلح بر سرنوشت مردم حاکم شود

احمدضیا مسعود، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و معاون حزب جمعیت اسلامی می‌گوید؛ در صورتی که اجماع ملی در مورد گفت‌وگوهای صلح وجود نداشته باشد، این روند به موفقیت نمی‌رسد.

آقای مسعود، روز جمعه (۱۸ میزان)، در مراسم گرامی‌داشت از نهمین سال‌گرد ترور برهان‌الدین ربانی – رییس پیشین شورای عالی صلح – در بدخشان، گفت که حکومت و افغانستان و طالبان، هیچ به صلح در کشور باورمند نیستند. به گفته‌ی او، صلح خواست همه‌ی مردم افغانستان است. « صلح نباید به این معنا باشد که یک گروه تروریستی و افراطی، بر سرنوشت مردم افغانستان حاکم شود.»

معاون حزب جمعیت اسلامی درجریان صحبت‌هایش، تاکید کرد که هیچ گروهی، نمی‌تواند خواست وایدیولوژی خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند.

احمدضیا مسعود، از طالبان به عنوان گروهی یاد کرد که به صلح، انتخابات و حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی در افغانستان باورمند نیست؛ زیرا به گفته‌ی او، طالبان در تلاش تحمیل باورهای خود شان بر مردم افغانستان استند.

آقای مسعود، به این باور است که امریکا و پاکستان در مورد صلح افغانستان تصمیم‌گیرنده استند و حکومت و طالبان به عنوان نمایندگان این کشور، از آن‌ها اطاعت می‌کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گفت‌وگوهای صلح افغانستان، دست‌کم چهار هفته قبل در قطر گشایش یافت؛ اما هیئت دو طرف، نتوانسته اند تا اکنون دستورکاری شان را ترتیب کنند