عفو بین‌الملل: به غیرنظامیان در هلمند اجازه‌ی خروج امن داده شود

صبح کابل
عفو بین‌الملل: به غیرنظامیان در هلمند اجازه‌ی خروج امن داده شود

سازمان عفو بین‌الملل، گفته است که طرف‌های درگیر، باید به غیرنظامیانی که در جریان جنگ در ولایت هلمند آواره شده اند، اجازه‌ی خروج «امن» بدهند.

در اعلامیه‌ای که روز پنج‌شنبه (۲۴ میزان)، از سوی سازمان عفو بین‌الملل منتشر شده، آمده است که درگیری‌های اخیر در ولایت هلمند، سبب شده تا ده‌ها غیرنظامی آواره شوند.

بر اساس اعلامیه، در حال حاضر، تمام مسیر‌های منتهی به شهر لشکرگاه، مسدود است و این موضوع، سبب شده تا وضعیت برای غیرنظامیان، وخیم‌تر شود. سازمان عفو بین‌الملل، گفته است که تا اکنون، هیچ نشانه‌ای از کاهش خشونت دیده نمی‌شود و به همین دلیل، ممکن است شمار آواره‌گان افزایش یابد.

در اعلامیه، آمده است که آوارگان جنگ در هملند، به کمک‌های صحی، غذایی و سایر کمک‌های بیشتردوستانه نیاز دارند.

این در حالی است که از پنج روز به این طرف، تروریستان طالب بر بخش‌هایی از ولایت هلمند از جمله شهر لشکرگاه و ولسوالی نادعلی این ولایت، حمله کرده‌اند. درگیری میان نیروهای امنیتی و تروریستان طالب، هنوز هم به گونه‌ی پراکنده جریان دارد.

در نتیجه‌ی این درگیری‌ها، بیش از ۲۵۰ تروریست طالب کشته شده اند. هم‌چنان، برخی منابع می‌گویند که در این درگیری‌ها، دست‌کم ۵۰ سرباز امنیتی نیز جان باخته اند. به دنبال این جنگ، به غیرنظامیان نیز تلفاتی وارد شده که آمار دقیق آن مشخص نیست. هم‌چنان، بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، جنگ در ولایت هلمند، سبب شده تا ۵۱۲۶ خانواده از ولسوالی‌های نادعلی، ناوه و نهرسراج و مناطق باباجی و بولان، در مناطق مرکزی شهر آواره شوند.