ثبت ۵۳ مورد ابتلا به پولیو در افغانستان؛ کارزار سراسری تطبیق واکسین پولیو راه‌اندازی می‌شود

صبح کابل
ثبت ۵۳ مورد ابتلا به پولیو در افغانستان؛ کارزار سراسری تطبیق واکسین پولیو راه‌اندازی می‌شود

هم‌زمان با ثبت ۵۳ مورد ابتلا به پولیو از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون در افغانستان، وزارت صحت، از راه‌اندازی کارزار تطبیق واکسین پولیو در این کشور خبر می‌دهد.

احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت، روز شنبه (۳ عقرب)، در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی «فلج اطفال»، گفت که قرار است سر از روز دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری، کارزار سراسری تطبیق واکسین پولیو در افغانستان راه‌اندازی شود.

به گفته‌ی او، در این کارزار، ۹٫۹ میلیون کودک زیر پنج سال در افغانستان، واکسین پولیو دریافت خواهند کرد.

آقای عثمانی، افزود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تهدیدات امنیتی در مناطق دوردست افغانستان، کارزار تطبیق واکسین پولیو متوقف شده بود و در پی آن، ۵۳ کودک به این بیماری مبتلا شدند.

او گفت: «از این میان، ۳۵ مورد در حوزه‌ی جنوب، ۸ مورد در غرب، ۶ مورد در جنوب-شرق، ۲ مورد در شرق و یک – یک مورد در حوزه‌های شمال و شمال-شرق کشور، به بیماری پولیو مبتلا شده اند.»

از سویی هم، پیتر جان گراف، نماینده‌ی سازمان صحی جهان برای افغانستان، در این مراسم گفت که محو بیماری فلج اطفال دشوار است؛ اما ناممکن نیست.

او افزود: «کارمندان برنامه‌ی محو پولیو در شرایط چالش برانگیزی برای دسترسی اطفال به دو قطره واکسین تلاش تلاش می‌کنند. اکنون، مسوولیت خانواده‌ها و مردم است که از محافظت اطفال شان در برابر پولیو اطمینان حاصل کنند.»

گفتنی است که در حال حاضر، بیماری پولیو یا فلج اطفال، در بسیاری از کشورها نابود شده و تنها در افغانستان و پاکستان، هنوز هم شایع است.