امرالله صالح: طراح حمله بر دانشگاه کابل بازداشت شد

صبح کابل
امرالله صالح: طراح حمله بر دانشگاه کابل بازداشت شد

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، گفته است که نیروهای امنیتی، هسته‌ی طراح حمله بر دانشگاه کابل را بازداشت کرده اند.

آقای صالح، روز شنبه (۲۴ عقرب)، در برگه‌ی فیسبوکش نوشت: «همان‌طور که گفته بودیم داعش اسم است. این‌هایی که این کار را کرده اند چند هویتی استند، حزب التحریر، طالب، داعش و همه. یعنی هر زمانی‌که نیاز بود از یک عنوان و لقب خاص کار گرفته اند.»

به گفته‌ی او، طراح اصلی حمله بر دانشگاه کابل، عادل فرزند محمد عارف نام دارد که دانشکده‌ی شرعیات را تا صنف سوم خوانده و بعدا توسط ثناوالله، عضو سابقه‌دار شبکه‌ی حقانی جذب شده است.

آقای صالح افزوده است: «طراح اصلی حمله، می‌گوید که برایش گفته شد که کاری شود تا حکومت زیر فشار قرار بگیرد، بدنام شود و در ذهن مردم ضعیف و ناکارا جلوه کند. گفته شد که این کارها با انجام عملیات بر اهداف نظامی امکان‌پذیر نیست.»

او گفته است که عادل در اصل از ولایت پنجشیر است و خانواده اش در پلچرخی زندگی می‌کند. به گفته‌ی او، باشندگان محل گفته اند که عادل سه سال مفقود بود و آوازه بود که برای جنگ و آموزش بیرون رفته است. «عادل نام، می‌گوید که سلاح را از شبکه‌ی حقانی از ولایت خوست به دست آوردند و هدایت برای‌شان توسط ثناوالله داده می‌شد.»

در حمله‌ی تروریستی دوازدهم عقرب بر دانشگاه کابل، ۲۲ نفر جان باختند و ۲۷ نفر دیگر زخم برداشتند. بیش‌تر قربانیان این حمله، دانش‌جویان بودند. گروه داعش، مسوولیت این حمله را به عهده گرفت؛ اما دولت افغانستان گروه طالبان را عامل آن دانسته است.