واکنش ارگ به گزارش اطلاعات روز: ادعا‌های مطرح‌شده در این گزارش حقیقت ندارد!

صبح کابل
واکنش ارگ به گزارش اطلاعات روز: ادعا‌های مطرح‌شده در این گزارش حقیقت ندارد!

به تازگی روزنامه‌ی اطلاعات روز، گزارش داده که بخش عمده‌ای از بودجه‌ی کد ۹۱ پالیسی – بودجه‌ی ملی سال ۱۳۹۸ هـ ش غیراصولی بوده و به اهداف شخصی مصرف شده است.

بر اساس این گزارش، صدها میلیون افغانی از کد ۹۱ پالیسی به اهداف خریداری و کرایه‌ی خانه، موتر زره، آپارتمان، بهای تکت پرواز، هزینه‌ی تداوی افراد، تامین «معیشت و تسهیلات» خانواده‌ها، مصارف جانبی سفر مقامات و افراد، معاش امتیازی، معاش بست‌های اضافی، خرج دسترخوان، هزینه‌ی مراسم‌های حزبی، کمک‌های نقدی و تشویقی به گروه‌هایی از افراد، مقامات دولتی و اشخاص بیرون از دولت پرداخت شده است.

هم‌چنان در گزارش آمده که این مصارف با دست‌‌ کم ۹۵ حکم رییس اجرایی و ۱۹۷ حکم رییس‌‌جمهور در ۲۵ اداره انجام شده و ده‌ها فرد به‌شمول مشاوران رییس‌‌جمهور، کارمندان دولت، سفیران، شماری از خانواده‌ها و افراد بیرون از دولت به گونه‌ی مستقل یا مشترک، به اهداف مشخص و غیرمشخص از آن مستفید شده‌اند.

در همین حال، صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در واکنش به این گزارش، می‌گوید که مواردی که در گزارش اطلاعات روز ادعا شده، حقیقت ندارد.

آقای صدیقی، گفت: «ادعایی شده که حقیقت ندارد به طور مثال: {اطلاعات ذکر شده در گزارش به عنوان} یافته‌های این روزنامه آمده، در حالی که این‌ها گزارش‌های خود نهادهای دولتی است که با پارلمان شریک شده است. دوم؛ چگونگی مصرف کود ۹۱ است. این روزنامه، گفته که بخش‌های عمده از بودجه به گونه غیراصولی و به اهداف شخصی استفاده شده. این دو مورد است که ادعا شده و حقیقت ندارد.»

او تاکید کرد که در دولت افغانستان، میکانیزم‌هایی وجود دارد که بر اساس اهداف شخصی هیچ‌گاهی بودجه به مصرف رسیده نمی‌تواند. «در کل این گزارش مشکل داره. مربوط به اداره است، نه مربوط افراد که مورد هدف قرار گرفته است.»

به گفته‌ی صدیق صدیقی، رییس‌جمهور غنی صلاحیت دارد تا بر اساس نیاز از کود ۹۱ استفاده کند.

در جایی از این گزارش آمده است که  صدیق صدیقی، سخن‌گوی رییس‌‌جمهور به اطلاعات روز گفته که مصارف از کد ۹۱ پالیسی براساس پیشنهاد ادارات و ضرورت انجام شده است. او مصرف بودجه‌ی این کد را به اهدافی مثل کرایه‌ی خانه‌، خریداری موتر و کمک‌های نقدی به مقامات و افراد را می‌پذیرد. آقای صدیقی گفت که این مصارف براساس اصول انجام شده است؛ اما در برابر این پرسش که براساس کدام اصل قانونی و معیار انجام شده است، پاسخ نمی‌دهد.

با این حال، آقای صدیقی در این مورد گفت: «اطلاعات روز، پیش از نشر گزارش به من تماس گرفت و بدون این که تشریح کنم، این گزارش را نشر کرده است.»

پیش‌تر، وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهور نیز به این گزارش واکنش نشان داده است. آقای عمر گفته است: « اطلاعات روز، مصارف یک‌ساله‌ی اداره‌ی ارتباطات عامه، به شمول معاش ۳۰ نفر کارمند و ترانسپورت و ماکول… را سرجمع کرده و با عکس من نشر کرده. به این می‌ماند که من مصارف روزنامه اطلاعات روز، به شمول معاشات و کرایه‌ی دفتر و پول چاپ و‌ توزیع روزنامه را سرجمع کنم و با عکس ذکی دریابی نشر کنم.»