مکرون و اردوغان نامه‌نگاری کردند

صبح کابل
مکرون و اردوغان نامه‌نگاری کردند

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه به یک‌دیگر برای بهبود روابط نامه نوشتند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه‌ی ترکیه، روز جمعه (۲۶ جدی/۱۵ جنوری) اعلام کرد که در آغاز اردوغان برای نوشتن نامه اقدام کرد و به آقای مکرون سال نو میلادی را تبریک گفت.

به گفته‌ی آقای اوغلو، در این نامه آقای اردوغان کشته شدن چند نفر را در ماه‌های گذشته به مکرون و مردم فرانسه تسلیت گفته و در مقابل پاسخ مثبتی از آقای مکرون دریافت کرده و رییس‌جمهور فرانسه، در نامه‌ای اردوغان را «طیب عزیز» خطاب کرده است.

وزیر خارجه‌ی ترکیه افزود که به زودی دو رییس‌جمهور با یک‌دیگر گفت‌وگوی تلفونی خواهند داشت و بعد از آن، در باره‌ی دیدار حضوری تصمیم گرفته خواهد شد.

کاخ الیزه یا دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، تبادل نامه را تایید کرده؛ اما جزییاتی ارایه نکرده است.

ترکیه و فرانسه از یک سال به این سو، روابط خوبی بر سر مسایل جنگ سوریه، لیبیا، استخراج انرژی در آب‌های مدیترانه‌ی شرقی، درگیری در قره‌باغ و چاپ کاریکاتوری‌های اسلامی در مجله شارلی ابدو نداشتند.

پس از آن که یک آموزگار تاریخ در فرانسه به خاطر نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام در صنف به دانش‌آموزان کشته و مکرون از چاپ آن حمایت کرد، اردوغان او را به «اسلام‌هراسی» متهم کرد و گفت از لحاظ عقلی نیاز به درمان دارد.

به دنبال تنش بر سر مسایل اسلامی، دولت فرانسه از رهبران مسلمانان این کشور، خواست که «ارزش‌های جمهوری‌خواهانه‌» را بپذیرند.

به دنبال آن، فرانسه بر مساجد این کشور محدودیت وضع کرد و بیش از ۱۸ مسجد را مستقیم زیر کنترل گرفت که از آن میان ۹ مسجد را روز جمعه (۱۵ جنوری) مسدود کرد.

از سویی دیگر، اردوغان در شرایطی به فکر بهبود روابط با فرانسه افتاده که هفته‌ی گذشته برای حل بحران مهاجرت، با اتحادیه‌ی اروپا شرط گذاشت.

ترکیه از اتحادیه‌ی اروپا خواسته که عضویت این کشور را در این اتحادیه قبول کنند.