یافته‌های هیئت مجلس نمایندگان: ایران و برخی از مقام‌ها در ناامنی‌های هرات دست دارند

صبح کابل
یافته‌های هیئت مجلس نمایندگان: ایران و برخی از مقام‌ها در ناامنی‌های هرات دست دارند

عبدالستار حسینی، رییس هیئت اعزامی مجلس نمایندگان به ولایت هرات، می‌گوید که ایران، مخالفان مسلح و برخی از مقام‌ها، در ناامنی‌های هرات دست دارند.

آقای حسینی که در نشست عمومی روز دوشنبه (۶ دلو)، یافته‌های این هیئت را به نمایندگان مجلس ارایه می‌کرد، گفت که اجیران ایران، مخالفان مسلح و برخی از مقام‌ها، سبب افزایش ناامنی در ولایت هرات شده‌اند.

او افزود: «ایران برای شماری از اجیرانش در هرات، پول و سلاح می‌دهد. در این باره سند داریم و اگر سفارت ایران اسناد بخواهد، حاضر به ارایه‌ی آن هستیم.»

به گفته‌ی آقای حسینی، فرمانده‌ی پولیس هرات نیز در فساد دخیل است و به دلیل نداشتن توانایی، نمی‌تواند وضعیت امنیتی این ولایت را کنترل کند.

او گفت: «فرمانده‌ی پولیس هرات، هر هفته نزدیک به ۴ میلیون افغانی از دروازه‌ی میرداوود، گمرک اسلام‌قلعه، شاهراه و مسجد شیله‌سفید پول می‌گیرد. حتا در برخی موارد، شماری از حوزه‌های امنیتی شهر هرات را در بدل پول فروخته است. وقتی که ما از او در مورد فساد پرسیدیم، گفت که در دو ماه اول کاری‌اش در هیچ بخشی دخالت نکرده اما؛ شورای امنیت برایش گفته که در امور گمرک مداخله کند. در این مورد اسناد کافی داریم.»

آقای حسینی، گفت که رییس امنیت ملی هرات نیز به دلیل کهولت سن، توانایی لازم را برای تامین امنیت ندارد و گذشته از آن، در تبانی با شورای کندهار که تاجران کندهار اعضای آن بودند، هر هفته ۲۰ هزار دالر پول می‌گرفت.

او، در بخش دیگری از سخنان خود گفت که کامران علی‌زایی، رییس شورای ولایتی هرات نیز یکی از بزرگ‌ترین عوامل ناامنی‌ها در این ولایت است.

آقای حسینی گفت: «کامران علی‌زایی، خود را رییس‌جمهور هرات می‌داند و در قاچاق سنگ چشت شریف به ایران، ادویه‌جات غیرقانونی و تیل از ایران به هرات دست دارد. هر کسی که مانع کارهای غیرقانونی او شود، آن را از سر راه خود دور می‌کند. او یک غده‌ی سرطانی و سراپا مشکل برای هرات است.»

گفتنی است که مجلس نمایندگان، در پانزدهم جدی، هیئتی را برای بررسی وضعیت امنیتی ولایت هرات فرستاده بود.