هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان: طالبان برای مسایلی که مطرح می‌کنند، پاسخی ندارند

صبح کابل
هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان: طالبان برای مسایلی که مطرح می‌کنند، پاسخی ندارند

اعضای هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان، می‌گویند که از چندی به این طرف، طالبان حاضر به برگزاری نشست رسمی نشده‌اند و به همین دلیل، گفت‌وگوهای صلح با وقفه مواجه شده است.

رسول طالب، عضو هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان، روز یک‌شنبه (۱۲ دلو)، در یک نشست خبری گفت: «به دلیل عدم تمایل جدی طالبان، گفت‌وگوهای صلح دچار وقفه شده است. ما در دوحه منتظریم تا از فرصت پیش‌آمده برای حل مسالمت‌آمیز بحران ناشی از جنگ استفاده کنیم؛ نه این که منتظر موضع‌گیری‌های طرف مقابل در کشورهای مختلف باشیم.»

آقای طالب، در پاسخ به این پرسش که چرا طالبان هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان را جدی نمی‌گیرد، گفت: «این موضوع برعکس است. طالبان ما را جدی گرفته‌اند که نمی‌توانند بیایند و از مسایلی که مطرح می‌کنند در میز گفت‌وگوها دفاع کنند. ما با اراده‌ی محکم برای گفت‌وگو آمادگی داریم و این را در دور اول گفت‌وگوها نیز ثابت کردیم.»

او، با بیان این که در دور اول، دو طرف روی مبنای گفت‌وگوها به توافق رسیدند، ابراز امیدواری کرد که هیئت‌های گفت‌وگوکننده هرچه زودتر گفت‌وگوها را آغاز کنند تا روی موارد بعدی به توافق برسند.

آقای طالب، در واکنش به سخنان اخیر معاون هیئت گفت‌وگوکننده‌ی طالبان در مسکو، گفت که در آجندای مطرح شده در دوحه، در باره‌ی حکومت موقت هیچ بحثی نشده است.

او افزود: «برای هیئت دولت افغانستان، مبنای اصلی، اظهارات رسمی طالبان است که در میز گفت‌وگوها مطرح می‌کنند. ممکن در بیرون از میز گفت‌وگوها، مطالبی از سوی اعضای طالبان مطرح شود که در مسکو هم مطرح شد، اما حدس ما این است که این اظهارات بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی داشته و برای منحرف کردن افکار عامه بوده است.»

اخیرا، عباس ستانکزی، معاون هیئت گفت‌وگوکننده‌ی طالبان که در راس هیئتی به روسیه رفته است، گفته که حکومت فعلی به رهبری محمداشرف غنی، مانع اصلی برای برقرای صلح در افغانستان است. به گفته‌ی او، اگر رییس‌جمهور غنی از قدرت کنار برود، صلح در افغانستان برقرار خواهد شد.

با این حال، آقای طالب می‌گوید که مساله‌ی افغانستان تنها از راه گفت‌وگو حل می‌شود و اگر طالبان حرفی دارند، باید به گونه‌ی رسمی در میز گفت‌وگوها مطرح کنند.

او، همچنان گفت که اظهارات اخیر مقام‌های امریکایی مبنی بر بررسی توافق‌نامه‌ی دوحه، امیدوار کننده است؛ زیرا امریکایی‌ها به این باور اند که طالبان تا اکنون رابطه‌ی شان را با سایر گروه‌های تروریستی قطع نکرده، خشونت‌ها را کاهش نداده و همچنان هیچ علاقه‌ای برای گفت‌وگوها از خود نشان نداده‌اند.

شریفه زرمتی، عضو دیگر هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان نیز در این نشست گفت که اظهارات طالبانی که از میکرافون یک کشور دیگر صحبت می‌کنند، هرگز برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.

از سویی هم، غلام فاروق مجروح، عضو دیگر هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان در این نشست گفت که بحث نظام اسلامی، زعامت، مهاجران، معارف، مواد مخدر و غیره، از مواردی است که بیشتر برای طالبان اهمیت دارد؛ اما هیئت این گروه تا اکنون هیچ تعریف روشنی در باره‌ی خواسته‌های شان نداشته است.

به گفته‌ی آقای مجروح، برای دولت افغانستان نیز برقراری آتش بس و توافق روی مشارکت سیاسی عادلانه که تمام مردم افغانستان خود را در حکومت ببینند، مطرح است.

گفتنی است که بیش از ۲۰ روز از آغاز دور دوم گفت‌وگوهای صلح در قطر می‌گذرد اما؛ در جریان این مدت، تنها یک بار هیئت‌های گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان و گروه طالبان نشست مستقیم برگزار کرده‌اند که آن هم بیشتر تشریفاتی بوده است.