دبیر کل ناتو: تا زمان مناسب از افغانستان بیرون نخواهیم شد

صبح کابل
دبیر کل ناتو: تا زمان مناسب از افغانستان بیرون نخواهیم شد

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، گفته است، سربازانی که در چارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند، تا زمان مناسب این کشور را ترک نخواهند کرد.

آقای استولتنبرگ، روز دوشنبه (۲۷ دلو/۱۵ فبروری)، به خبرنگاران گفته است، هیچ کدام از متحدان سازمان ناتو نمی‌‌‌‍خواهند بیش از مدتی که نیاز است در افغانستان باقی بمانند؛ اما با آن هم، این کشور را تا زمان مناسب ترک نخواهند کرد.

به گفته‌ی او، وزرای دفاع ناتو، در هژدهم فبروری وضعیت افغانستان را ارزیابی کرده و پیشرفت‌ها در آن کشور را از نزدیک زیر نظارت قرار خواهند داد.

آقای استولتنبرگ، همچنان از گروه طالبان خواسته است تا سطح خشونت‌ها را کاهش دهد، با حسن نیست گفت‌وگو کند و به تعهدش در باره‌ی قطع رابطه با سایر گروه‌های تروریستی پابند باشد.

او افزوده است که تعهد سازمان ناتو در قبال افغانستان واضح است و این کشور، نباید هیچ‌گاهی به پناه‌گاه امن هراس‌افگنان مبدل شود.

پیش از این، بر اساس توافق‌نامه‌ی قطر، قرار بود تمام سربازان امریکایی در ماه می افغانستان را ترک کنند؛ اما اخیرا جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، گفته است که می‌تواند مهلت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ماه می سال روان میلادی را کنار بگذارد.

کمی پیشتر از آن، کانگرس امریکا، از جو بایدن خواسته بود تا سرعت خروج سربازان امریکایی از افغانستان را کاهش دهد تا وضعیت امنیتی این کشور، بهتر شود. کانگرس امریکا، هشدار داده بود که با توجه به شرایط، خروج سربازان امریکایی از افغانستان، می‌تواند سبب بی‌ثباتی در منطقه، قوی شدن شبکه‌ی القاعده و تشدید جنگ‌های داخلی در این کشور شود.

در حال حاضر، دولت امریکا در حال بررسی توافق‌نامه‌ی صلح قطر است. بر اساس این توافق‌نامه، طالبان باید خشونت‌ها را کاهش داده، با گروه‌های تروریستی قطع رابطه کرده و با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگوهای صلح شود؛ اما این گروه، به دو مورد اولی پابند نبوده است. همچنان هیئت طالبان از چند هفته به این طرف، گفت‌وگوهای صلح را ترک کرده و مشغول سفر به برخی از کشورها است.

گروه طالبان، هشدار داده است که در صورت عدم خروج تمام نیروهای امریکایی در ماه می از افغانستان، جنگ این گروه در برابر نیروهای خارجی از سر گرفته خواهد شد.