کمیسیون مستقل حقوق بشر به عملیات خون‌بار حکومت در هرات واکنش نشان داد

صبح کابل
کمیسیون مستقل حقوق بشر به عملیات خون‌بار حکومت در هرات واکنش نشان داد

کمیسیون مستقل حقوق بشر، گفته است که در باره‌ی عمل‌کرد پولیس در شهرک جبرییل هرات مبنی بر کشته و زخمی شدن مردم و آسیب‌ها و خسارت‌های رسیده به غیرنظامیان، شکایت‌های جدی وجود دارد.

در اعلامیه‌ای که روز شنبه (۱۶ حوت)، از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر منتشر شده، آمده است که استفاده‌ی نامناسب از قوه‌ی قهریه توسط پولیس، نگران‌کننده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر، از نهادهای امنیتی خواسته است که در برخوردهای خود با متهمان، قوانین عمومی، حقو‌ق‌بشر و شهروندان، قانون پولیس را با هدف حفاظت از جان، مال و منافع عمومی رعایت کنند و در باره‌ی عمل‌کرد خود پاسخ‌گو باشند.

این کمیسیون، هم‌چنان خواستار تحقیق همه‌جانبه و مبتنی بر نتیجه از سوی نهادهای مسئول در این مورد و رسیدگی به آسیب‌دیدگان، جبران خسارت‌های واردشده بر مردم و تضمین حکومت برای محافظت از جان و مال غیرنظامیان در چنین عملیات‌هایی شده است.

پس از چاشت روز چهارشنبه (۱۳ حوت)، نیروهای امنیتی عملیاتی را برای بازداشت حبیب‌الله غوریانی در شهرک جبرییل هرات راه‌اندازی کردند. رهبری این عملیات را، سید وحید قتالی، والی هرات به عهده داشت.

در نتیجه‌ی این عملیات، ۲ نفر کشته، ۳۹ نفر زخمی و بیش از ۲۰ نفر دیگر بازداشت شدند. بیشتر قربانیان این رویداد، غیرنظامیان بودند.

اداره‌ی محلی هرات، حبیب‌الله غوریانی و افراد او را به لت‌وکوب چند شهروند هرات و زخمی کردن دو تن در جریان روزهای گذشته در مربوطات شهرک جبرییل متهم کرده است. اداره‌ی محلی هرات، همچنان آقای غوریانی را به داشتن افراد مسلح غیرمسئول متهم کرده است.

از سویی هم، یک منبع گفت که باشندگان محل علیه یک رستورانت نزد آقای غوریانی شکایت کرده بودند و به همین دلیل، آقای غوریانی نیز تلاش کرد تا این رستورانت را ببندد؛ اما در این هنگام، نیروهای پولیس به ساحه رسیده و بر محافظان او تیراندازی کردند و پس از آن، درگیری میان دو طرف آغاز شد.

با این حال، حبیب‌الله غوریانی، در یک کلیپ ویدیویی که در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد، گفت: «یک قلیان و کافی شاپ چقدر برای دولت عزیز شده که به خاطرش خون صدها جوان را می‌ریزانند؟ میگن که کافی‌شاپ را بسته کردی و پسرم را نگذاشتی که شراب بخورد و چرا برای شراب‌خواری‌اش مزاحمت کرده‌ای! به همین دلیل سر ما عملیات کردند.»

باشندگان شهرک جبرئیل، می‌گویند که در جریان تیراندازی نیروهای دولتی، به ده‌ها خانه‌ی مسکونی خسارت فراوان مالی وارد شده است.

حبیب‌الله غوریانی، در انتخابات پارلمانی اخیر از ولایت هرات نامزد بود؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات، آقای غوریانی را متهم به دست‌داشتن در قاچاق مخدر کرده و نام او را از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی حذف کرد.

آقای غوریانی نیز در برابر اتهام کمیسیون مستقل انتخابات، دست به اعتراض زد؛ اما موفق نشد که در انتخابات پارلمانی شرکت کند.