مهاجرت‌های غیرقانونی؛ ۲۳۰۰ پناه‌جو در سال ۲۰۲۰ در مسیر اروپا ناپدید یا جان باختند

صبح کابل
مهاجرت‌های غیرقانونی؛ ۲۳۰۰ پناه‌جو در سال ۲۰۲۰ در مسیر اروپا ناپدید یا جان باختند

سازمان بین‌المللی مهاجرت، اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، نزدیک به ۲۳۰۰ پناه‌جو برای رسیدن به اروپا، در این مسیر ناپدید یا جان باختند.

به نقل از یورو نیوز، سازمان بین‌المللی مهاجرت روز جمعه (۶ حمل/ ۲۶ مارچ)، با نشر گزارشی اعلام کرده که بیشتر جان‌باختگان و ناپدیدشدگان در راه مهاجرت از راه دریا، بوده است.

بر اساس گزارش این سازمان، ۹۲ درصد از ۹۳ هزار مهاجر یا پناه‌جو‌انی که در سال ۲۰۲۰ به گونه‌ی غیر قانونی وارد اروپا شدند، از مسیر دریا‌های مدیترانه یا اقیانوس اطلس، عبور کردند و سوار قایق‌هایی شدند که ایمن نبودند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت که نهاد وابسته به سازمان ملل متحد است، در این گزارش اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰ شمار پناه‌جویان جان باخته و ناپدید شده ۲۳۰۰ نفر بودند که این شمار در سال ۲۰۱۹ به ۲۰۹۵ نفر می‌رسید.

این سازمان اعلام کرده که پناه‌بردن به جزایر قناری که بخشی از اتحادیه‌ی اروپا و در خاک اسپانیا است، ۷۵۰ درصد افزایش را در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که بیماری همه‌گیری کرونا یکی از عوامل عمده‌ی آن محسوب می‌شود.

به گفته‌ی این سازمان بین‌المللی، بسیاری از پناه‌جویان در مسیر راه به کارهای مشغول  شدند که در زمان بحران کرونا به رکود مواجه بودند، مانند ماهی‌گیری و کشاورزی.

پیش از این، در اوایل ماه جاری میلادی، دیدبان حقوق بشر نیز در گزارشی از قربانی و وضعیت غیر انسانی پناه‌جویانی که قصد عبور از دریای مدیترانه را دارند، هشدار داده بود.

دریای مدیترانه در شش سال اخیر به دلیل مهاجرت پناه‌جویان از این راه، به گورستان پناه‌جویان تبدیل شدند؛ به گونه‌ای که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۷۴۰۰ نفر در این دریا قربانی شده‌اند.

مسیر اصلی پناه‌جویان از دریای مدیترانه از شمال لبی تا جنوب ایتالیا است.

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر، از ابتدای سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۱۸۵ نفر در آب‌های بین سواحل شمال آفریقا و ایتالیا جان باخته‌اند.