کاهش کمک‌های جامعه‌ی جهانی، دست‌رسی زنان افغانستان به خدمات صحی را کاهش داده است

صبح کابل
کاهش کمک‌های جامعه‌ی جهانی، دست‌رسی زنان افغانستان به خدمات صحی را کاهش داده است

اخیرا سازمان دیده‌بان حقوق بشر، اعلام کرده که کاهش کمک‌های جامعه‌ی جهانی، میزان دست‌رسی زنان افغانستانی به خدمات صحی را کاهش داده است.

در گزارشی که دیروقت روز پنج‌شنبه (۱۶ ثور)، از سوی این سازمان به نشر رسیده، آمده است که ادامه‌ی این وضعیت، سبب مرگ‌ومیر زنان بیش‌تری در افغانستان خواهد شد.

در گزارش با ۳۴ زن، ۱۸ کارمند بخش صحت و وزیر صحت عامه‌ی افغانستان مصاحبه شده است.

این سازمان، میزان دست‌رسی زنان به خدمات صحی را تکان‌دهنده خوانده و از جامعه‌ی جهانی خواسته که کمک‌هایش در بخش ارایه‌ی خدمات صحی را بررسی و به دور از مسایل امنیتی و سیاسی به آن ادامه بدهد.

دیده‌بان حقوق بشر، هشدار داده است؛ در صورتی که کمک‌های جامعه‌ی جهانی در بخش هم‌چنان کاهش یابد، زنان بیش‌تری جان خود را از دست خواهند داد؛ زیرا این سازمان گفته است که کمک‌های بین‌المللی در بخش صحت زنان، سال‌به‌سال کاهش می‌یابد.

مسئولان این نهاد افزون بر این که از دولت افغانستان خواسته که زمینه‌ی دست‌رسی زنان به خدمات صحی را فراهم کند، از طالبان نیز خواسته است تا به زنان و دختران این کشور اجازه دهند، به خدمات صحی دست‌رسی داشته باشند.

در همین حال، هیتر بار، مسئول بخش حقوق زنان این سازمان، گفته است که از سال ۲۰۱۳ میلادی تا سال ۲۰۱۹، میزان کمک‌های خارجی به زنان افغانستان در بخش صحت، ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این مشکلات زیادی را برای زنان فقیر در این کشور به بار آورده است.

او تأکید کرده است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، میزان کمک‌های بین‌المللی نیز کاهش خواهد یافت. به گفته‌ی او، تنها امسال، سطح کمک‌ها ۱۵ درصد کاهش یافته است.