امریکا برای تأمین امنیت میدان هوایی کابل پس از خروج تلاش می‌کند

صبح کابل
امریکا برای تأمین امنیت میدان هوایی کابل پس از خروج تلاش می‌کند

مارک میلی، فرمانده‌ی ستاد مرکزی ایالات متحده، می‌گوید که امریکا و متحدانش در ناتو در حال بررسی تأمین امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است.

جنرال مارک میلی، روز سه شنبه (۲۸ ثور/۱۸ می)، پس از نشست متحدان ناتو در بروکسل، گفت: «یک فرودگاه امن برای اطمینان و حفظ سفارت‌خانه‌ها ایالات متحده و متحدان اروپایی در افغانستان، ضروری است.»

به گفته‌ی مارک میلی، وزیران دفاع ناتو این مسأله را دربروکسل بررسی کردند؛ اما تصمیم‌ در مورد فرستادن نیروهای امنیتی توسط هر کشوری برای فرودگاه کابل، بعدا توسط رهبران سیاسی  گرفته خواهد شد.

آقای میلی در مورد تعداد هر نیروی بین‌المللی برای فرودگاه بین‌المللی کابل جزییات ارائه نکرد و گفت: «من فکر می‌کنم ناتو و دیگران در حال کار بر روی گروه‌های کاری مختلف هستند تا ببینند چه تعداد خواهد بود، اکنون این تعداد مشخص نیست.»

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، در اوایل ماه اپریل دستور خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان تا ۱۱ سپتمبر داد. بایدن گفته بود که ایالات متحده هم‌چنان به حمایت خود از افغانستان ادامه می‌دهد و بیش‌تر روی دیپلماسی تمرکز می‌کند.

از سوی دیگر، روزنامه‌ی وال استریت ژورنال، روز جمعه (۱۷ ثور/ ۷ می)، گزارش داد: ترکیه که سال‌ها است مسئولیت تأمین امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی (کابل) را به عهده دارد، به مقام‌های امریکایی و ناتو گفته که ممکن است نیروهایش را همراه با نیروهای ناتو از افغانستان بیرون بکشد.

ترکیه که عضویت ناتو را دارد، پیش از این اعلام کرده بود پس از خروج نیروهای ناتو در افغانستان باقی می‌ماند؛ اما تصمیم تازه‌ی این کشور، کشورهای غربی را وادار به تجدید نظر در مورد فعال نگه‌داشتن سفارت‌خانه‌های شان در کابل، بدون حضور حتا یک نیروی نظامی خارجی، کنند.