فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام شد

صبح کابل
فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام شد

ستاد انتخابات ایران، روز سه‌شنبه (۴ جوزا)، فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را که از سوی شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها تأیید شده است، اعلام کرد.

ابراهیم رییسی، سعید جلیلی، محسن‌رضایی میرقاید، علی‌رضا زاکانی، سید امیر حسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، عبدالناصر همتی و  محسن مهرعلی زاده، کسانی اند که در دور سیزدهم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با هم رقابت می‌کنند و صلاحیت آن‌ها تأیید شده است.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پیشین، علی لاریجانی، مشاور رهبر ایران و رییس‌ پیشین مجلس، اسحاق جهان‌گیری، معاون نخست روحانی، محسن هاشمی رفسنجانی، محمد شریعت‌مداری، عزت‌الله ضرغامی، علی مطهری، مسعود پزشکیان، سعید محمد، محمود صادقی، مصطفا کواکبیان، شمس‌الدین حسین و مصطفا تاجی‌زاده، کسانی اند که صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان رد شده و نام آن‌ها از انتخابات ریاست‌جمهوری خط خورده است.

پیش از این، محمد عباسی، حسین دهقان و رستم قاسمی نیز از رقابت‌های انتخاباتی انصراف داده بودند.

فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوی ایران، در حالی نشر می‌شود که دوشنبه‌شب (۳ جوزا)، خبرگزاری فارس نیز همین فهرست را نشر کرده بود که جنجال گسترده‌ای را در فضای سیاسی ایران ایجاد کرد.

در دور سیزدهم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، بیش از ۵۹۰ نفر ثبت نام کرده بودند که شورای نگهبان تنها پرونده‌ی ۴۰ تن از آن‌ها را بررسی کرده و حالا صلاحیت هفت تن از این نامزدان را تأیید کرده است.

دور سیزدهم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، روز جمعه (۲۸ جوزا)، برگزار می‌شود. کسانی که تأیید صلاحیت شده اند تا یک روز پیش از برگزاری انتخابات حق دارند برنامه‌های انتخاباتی شان را به هواداران خود ارائه کنند.

پیش از اعلام فهرست نامزدان نهایی، بحث‌هایی در فضای سیاسی ایران جریان داشت که علی لاریجانی و ابراهیم رییسی، نامزدان اصلی این انتخابات و یکی از آن‌ها، برنده‌ی نهایی انتخابات خواهد بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در شرایطی برگزار می‌شود که در هفته‌های اخیر، بسیاری از فعالان مدنی، اقلیت‌های دینی و بازماندگان انواع سرکوب در این کشور، کارزاری را برای تحریم انتخابات به راه انداخته اند و محمود احمدی نژاد نیز پیش از این گفته بود اگر رد صلاحیت شود، انتخابات را تحریم می‌کند.