پژوهش تازه: عامل ۳۷ درصد مرگ‌ومیر در جهان از اثر گرمای زمین است

صبح کابل
پژوهش تازه: عامل ۳۷ درصد مرگ‌ومیر در جهان از اثر گرمای زمین است

نتایج یک پژوهش تازه در مورد تغییرات اقلیمی، نشان می‌دهد که ۳۷ درصد مرگ‌ومیر در جهان در نتیجه‌ی گرم‌شدن بیش‌تر زمین بوده/ است.

این پژوهش که روز دوشنبه (۱۰ جوزا/۳۱ می)، در مجله‌ی معتبر علمی (نیچر)، به نشر رسیده است، نشان می‌دهد که بیش از یک سوم همه‌ی مرگ‌ها در جهان در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۸، در نتیجه‌ی گرمای زمین بوده است.

این پژوهش که در ۷۳۲ شهر جهان انجام شده است، نشان می‌دهد که امریکایی جنوبی، جنوب اروپا و جنوب آسیا بیش‌ترین آسیب را از گرمای زمین دیده است و شهر سائوپائولو برازیل با دست‌کم ۲۴۰ مرگ در سال، در صدر کشورهای آسیب‌پذیر جهان قرار دارد.

آنا ویچدو کابررا، نوسینده‌ی اصلی این پژوهش و استاد ایپدمی‌شناسی در دانشگاه برن سویس، گفته است که این تلفات بر اثر گرمای زمین، در واقع می‌تواند قابل پیش‌گیری باشد؛ زیرا انسان‌ها مستقیما سبب ایجاد گرمای زمین شده است.

در بخش دیگر این پژوهش، آمده است که عامل ۳۵درصد مرگ‌ومیر از اثر گرما در ایالات متحده، در نتیجه‌ی تغییرات اقلیمی است که شهر نیویارک امریکا بالاترین تلفات را از اثر گرما در این کشور داشته است.

پژوهش، نشان می‌دهد که عامل اصلی بلندرفتن گرمای زمین در شهرها، فعالیت‌های انسان در چند دهه‌ی اخیر است.

پژوهش‌گران، گفته اند که تلفات ناشی از گرمای زمین، یکی از جنبه‌های مرگ‌ومیر از اثر تغییرات اقلیمی است و پدیده‌های دیگری مانند خشک‌سالی، طوفان و سیلاب، هر ساله سبب مرگ بیش‌تری در جهان می‌شود.

آب و هوای زمین به گونه‌ی متوسط نسبت دوران پیش از صنعتی‌شدن، ۱٫۱ درجه‌ سانتی‌گراد گرم‌تر شده است که بلاهای طبیعی بی‌شماری را به وجود آورده است.

توافق‌نامه‌ی پاریس که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، هدفش مهار این گرما تا حدود ۲ درجه‌سانتی گراد خوانده است.

از سوی دیگر، گزارشی که اواخر سال گذشته‌ی میلادی از سوی سه موسسه‌ پژوهشی در زمینه‌ی محیط زیست، به نشر رسید، نشان می‌دهد که از میان ۵۷ کشور صنعتی در سراسر جهان، امریکا، ایران و عربستان سعودی بدترین عمل‌کرد در قسمت مبارزه با تغییرات اقلیمی داشته است.