پایان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو؛ نفتالی بنت نخست‌وزیر اسراییل شد

صبح کابل
پایان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو؛ نفتالی بنت نخست‌وزیر اسراییل شد

نخست‌وزیری ۱۲ ساله‌ی بنیامین نتانیاهو به پایان رسید و نفتالی بنت، با به‌دست آوردن رأی اعتماد مجلس، به عنوان نخست‌وزیر جدید اسراییل انتخاب شد.

مجلس اسراییل، یک‌شنبه‌شب -۲۳ جوزا- در یکی از جنجالی‌ترین نشست‌های خود با ۶۰ رای موافق در برابر ۵۹ رای مخالف اعضای حزب لیکود، احزاب مذهبی و راست متحد، توانست نخست‌وزیر جدید این کشور را انتخاب کند.

نفتالی بنت ۴۹ ساله، رهبری حزب تندرو یامینا را به عهده دارد و نخست‌وزیری او با یاییر لاپید، رهبر حزب یش آتید، به گونه‌ی چرخشی خواهد بود.

نفتالی بنت کار خود را در عرصه‌ی سیاسی به عنوان رییس‌ دفتر نتانیاهو آغاز کرد و بعدها مشاور، دست‌یار ارشد، رییس ستاد، وزیر آموزش و پرورش و وزیر دفاع در دولت بنیامین نتانیاهو بود.

نخست‌وزیر جدید اسراییل، پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلس، در یک سخنرانی گفت که بنیامین نتانیاهو در چهار دور انتخابات گذشته، فورمولی را برای فروپاشی اسراییل فراهم کرد؛ اما دولت ایتلافی جدید با پیمان سیاسی، روش تازه‌ای پیشنهاد می‌کند.

سخنرانی آقای بنت با مخالت شماری از اعضای حزب لیکود و متحدین مذهبی مجلس روبه‌رو شد و از سوی حامیان نتانیاهو «خائن» خطاب شد.

پس از اعلام نخست‌وزیری نفتالی بنت، صدها تن از ساکنین پایتخت اسراییل، پایان نخست‌وزیری نتانیاهو را جشن گرفتند؛ اما شماری از متحدین مذهبی و حامیان بنیامین نتانیاهو در اورشلیم، با برگزاری جشن مذهبی دعا کردند که عمر دولت «خائن» کوتاه شود.

بنیامین نتانیاهو، از سال ۲۰۰۹ تا ۱۳ جون ۲۰۲۱ به عنوان نخست‌وزیر اسراییل کار کرد.