وزارت اطلاعات و فرهنگ به مردم: در جریان درگیری‌ها، از آبدات تاریخی حفاظت کنید

صبح کابل
وزارت اطلاعات و فرهنگ به مردم: در جریان درگیری‌ها، از آبدات تاریخی حفاظت کنید

به دنبال سقوط پی هم ولسوالی‌ها و تخریب تأسیسات دولتی به دست جنگ‌جویان طالب، محمدطاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، از مردم افغانستان می‌خواهد تا در هر جایی که حضور دارند، مانع تخریب و یا سرقت آبدات تاریخی و میراث‌های فرهنگی شوند.

آقای زهیر که روز چهارشنبه -۲ سرطان- در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت: «در این اواخر، برخی از مشکلات امنیتی پیش آمد و سبب شد تا برخی از مناطق، میان نیروهای امنیتی و طالبان دست‌به‌دست شود. نیروهای امنیتی، به زودی ساحات از دست رفته را پس می‌گیرند؛ اما نگرانی ما این است که در جریان این دست‌به‌دست شدن‌ها، به آبدات تاریخی آسیب برسد.»

به گفته‌ی او، آبدات تاریخی و میراث‌های فرهنگی، ملکیت هیچ فردی نیست؛ هویت، سند تاریخی و عزت تمام مردم افغانستان است و مردم مسؤولیت اخلاقی و وجدانی دارند تا در راستای حفاظت و جلوگیری از تخریب و سرقت آن توسط مافیا، از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

آقای زهیر گفت: «از تمام مردم افغانستان می‌خواهم که در قسمت حفاظت از آبدات تاریخی توجه کنند. نگذارند که گروه‌های مافیایی و قاچاق‌چیان، با استفاده از شرایط پیش‌آمده، به آبدات تاریخی و میراث‌های فرهنگی دست‌برد بزنند.»

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، با اشاره به این که حکومت افغانستان، به آزادی بیان احترام و متعهد به حفظ آن است، از رسانه‌ها خواست تا در چنین شرایطی، به جای گزارش‌دهی در باره‌ی سقوط مناطق، دست‌آوردهای نیروهای دفاعی و امنیتی را بیش‌تر بازتاب دهند.

او افزود: «تروریستان با چند موتر سایکل، مالک و حافظ هیچ جایی شده نمی‌توانند. آن‌ها تنها ویران می‌کنند. ما نباید عمل‌کردهای ویران‌گرایانه‌ی آن‌ها را برجسته‌سازی کنیم. به جای آن، شجاعت نیروهای امنیتی را بازتاب بدهیم.»

این در حالی است که در یک ماه گذشته، ده‌ها ولسوالی به دست جنگ‌جویان طالب سقوط کرده است. وزارت دفاع اما؛ بارها گفته که نیروهای دفاعی و امنیتی، برای جلوگیری از گسترش تلفات، عقب‌نشینی تکتیکی کرده اند و پس از گذشت چند روز، با راه‌اندازی عملیاتی، مناطق از دست رفته را پس گرفته اند.