نمایندگان امریکا و اروپا: گروه طالبان هرچه زودتر به حملات نظامی خود پایان دهد

صبح کابل
نمایندگان امریکا و اروپا: گروه طالبان هرچه زودتر به حملات نظامی خود پایان دهد

نمایندگان امریکا، اتحادیه‌ی اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، ناروی و انگلستان، در اعلامیه‌ی مشترکی، از گروه طالبان خواسته اند تا به حملات نظامی خود پایان داده و به تعهدات خود برای حفاظت از زیر ساخت‌ها و هم‌کاری در زمینه‌ی کمک‌های بشردوستانه، پایبند باشد.

آن‌ها، به تازگی، در نشستی در رم ایتالیا، در باره‌ی وضعیت و تحولات صلح افغانستان بحث و حمایت خود را از این کشور اعلام کرده اند.

در اعلامیه‌ی مشترک آن‌ها، آمده است که شرکت‌کنندگان این نشست، نگرانی خود را از نقض حقوق بشر در مناطقی که درگیری مسلحانه در آن جریان دارد، ابراز کرده و از طرف‌های درگیر خواسته اند تا خشونت‌ها را کاهش داده و از غیرنظامیان محافظت کنند.

آن‌ها، تأکید کرده اند: «از دولتی که در افغانستان از طریق نیروی نظامی حاکم شود، پشتیبانی نمی‌کنیم و حمایت کامل خود را از روند صلح فراگیر، با مشارکت کامل و معنادار زنان، متعلق به افغانستانی‌ها و رهبری افغانستانی‌ها، اعلام می‌کنیم.»

شرکت کنندگان، با شمردن پنج عنصر نهایی توافق، حاکمیت فراگیر، حق انتخاب رهبران سیاسی، حمایت از حقوق بشر از جمله زنان و اقلیت‌ها، تعهدات در زمینه‌ی مبارزه با تروریزم و پایبندی به قوانین بین‌المللی- تأکید کردند که حمایت جامعه‌ی بین‌المللی از دولت آینده‌ی افغانستان، مشروط به پایبندی به این عناصر است.

آن‌ها، از طرف‌های گفت‌وگوکننده‌ی صلح، خواسته اند تا در مورد آتش‌بس دایمی و جامع، اصول اساسی دولت آینده‌ی افغانستان و جزییات توافق‌نامه‌ی حاکمیت انتقالی تا رسیدن به توافق نهایی، گفت‌وگو کرده و به توافق برسند. آن‌ها، تأکید کرده اند که حکومت انتقالی باید شامل احترام به حقوق همه افغانستانی‌ها مطابق به قوانین بین‌المللی باشد.

شرکت کنندگان این نشست، از طرف‌های درگیر خواسته اند تا امنیت سفارت‌خانه‌ها، نمایندگی‌های دیپلماتیک، نمایندگان رسانه‌ها، فرودگاه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و کارمندان افغانستانی و بین‌المللی را تضمین کنند.