خشونت طالبان علیه خبرنگاران: مهرالله مهرداد پس از هشت سال، از کار خبرنگاری دست کشید

عصمت امین
خشونت طالبان علیه خبرنگاران: مهرالله مهرداد پس از هشت سال، از کار خبرنگاری دست کشید

به دنبال سقوط حکومت پیشین به دست طالبان، کار رسانه‌ای در افغانستان به شدت محدود شده است. از سقوط رسانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی گرفته تا ترک کار خبرنگاری به دلیل افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگاران.

تنها در دو روز گذشته، هفت خبرنگار در ولایت کندهار به دلیل کار رسانه‌ای شان بازداشت شده‌اند. در تازه‌ترین مورد، مهرالله مهرداد، خبرنگار آزاد که حدود هشت سال در رسانه‌های مختلف به عنوان مدیر خبر و خبرنگار جنگ کار کرده، به دلیل بازداشت‌های خودسرانه و خشونت طالبان، از کار خبرنگاری دست کشیده است.

آقای مهرداد به روزنامه‌ی صبح کابل، می‌گوید که از زمان تسلط طالبان در افغانستان تا اکنون، پنج بار مورد خشونت قرار گرفته است و چندین بار از سوی استخبارات طالبان بازداشت شده است.

مهرداد آخرین بار روز دوشنبه -۸ حمل-، در جریان تهیه گزارش از صنایع دستی زنان در بادام‌باغ کابل از سوی استخبارات طالبان بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته است.

او هرچند، می‌گوید که پس از بازجویی دوباره آزاد شده؛ اما هشدارهای جدی از سوی طالبان دریافت کرده است.

به گفته‌ی مهرداد، به دلیل خشونت‌ها و محدودیت‌های کار رسانه‌ای، تصمیم گرفته که پس از هشت سال کار، خبرنگاری را ترک کند.

این در حالی است که پس از به‌قدرت رسیدن طالبان، ده‌ها تن از خبرنگاران مانند مهرداد دست از کار خبرنگاری کشیده‌اند.

بر اساس معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان، در ۲۰ سال گذشته، بیش از ۲۰۰ رادیو، حدود ۱۰۰ شبکه‌ی تلویزیونی و ده‌ها رسانه‌ چاپی ایجاد شده بود؛ اما در شش ماه گذشته، بیش‌تر از نیمی از این رسانه‌ها از فعالیت بازمانده است و حدود ۳۰ درصد دیگر در آستانه‌ی سقوط قرار دارند.