صلیب سرخ: قیمت آرد در افغانستان ۶۸ درصد افزایش یافته است

صبح کابل
صلیب سرخ: قیمت آرد در افغانستان ۶۸ درصد افزایش یافته است

کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ، گزارش داده که قیمت مواد خوراکی به ویژه آرد در افغانستان به گونه‌ی چشم‌گیری افزایش یافته است.

در گزارشی که روز چهارشنبه -۲۲ سرطان-، از سوی کمیته نشر شده، آمده است که از ماه جون سال گذشته‌ی میلادی تا اکنون، بهای آرد ۶۸ درصد، روغن آب‌گردان ۵۵ درصد، کود ۱۰۷ درصد و مواد سوختی ۹۳ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش، آمده است که قیمت آرد به دلیل محدودیت‌هایی که قزاقستان بر صادرات گندم به افغانستان وضع کرده، افزایش یافته است. قیمت روغن نیز، به دلیل جنگ اوکراین چند برابر شده است.

حاجی میرزا که ۲۶ سال به عنوان دکان‌دار در شهر کابل کار کرده، به صلیب سرخ گفته است که به دلیل افزایش بهای مواد غذایی و کاهش درآمد شهروندان، با گذشت هر روز مشتریانش کاهش می‌یابند.

او، گفته که اکثر مشتریانش به دلیل نداشتن پول نقد، مواد غذایی را به گونه‌ی قرضی خریداری می‌کنند و این مسأله سبب نگرانی جدی او شده است.

حاجی میرزا، گفته است: «پیش از این برخی از مردم مواد غذایی اصلی را به ارزش ۲۰۰۰۰ افغانی -معادل ۲۲۵ دلار- در ماه خریداری می‌کردند؛ اما اکنون به سختی می‌توانند ۵۰۰۰ افغانی -معادل ۵۶ دلار-، را برای خریداری شان هزینه کنند.»

این دکان‌دار نمی‌داند که تا چه زمانی با وضعیت موجود می‌تواند به خریدوفروش یا دکان‌داری ادامه بدهد.