سرور دانش: مذاکره‌ی طالبان با امریکا، به تنهایی سبب برقراری صلح نمی‌شود

محمد گوهری
سرور دانش: مذاکره‌ی طالبان با امریکا، به تنهایی سبب برقراری صلح نمی‌شود

معاون دوم ریاست جمهوری تأکید می‌کند که مذاکره‌ی نمایندگان طالبان و امریکا، به تنهایی سبب برقراری صلح نخواهد شد.

سرور دانش، روز شنبه (۲۹سرطان) در حاشیه‌ی نشستی در کابل، گفت: «طالبان اگر فکر می‌کنند که تنها با مذاکره با ایالات متحده می‌توانند با امریکا صلح کنند و به پیروزی برسند، این یک خیال است و محال؛ طرف عمده‌ی جنگ، دولت افغانستان و قربانی اصلی جنگ هم مردم افغانستان استند و باید این مردم تصمیم بگیرند.»

آقای دانش، از تلاش‌ها و اقدامات صورت‌گرفته برای برقراری صلح استقبال کرد؛ اما گفت که صلح نباید به این معنی تلقی شود که دولت افغانستان دست‌آوردهای ۱۸ساله‌ی خود را به کنار گذاشته و تسلیم گروه‌هایی شود که زمینه‌ی پذیرش در میان مردم افغانستان را ندارند.

آقای دانش افزود: «طالبان در زمان حاکمیت خود، افغانستان را به یک قبرستان خاموش تبدیل کردند و از خود یک سرزمین سوخته و ویران به میراث گذاشتند؛ در نظامی استبدادی آن‌ها، هیچ شهروندی حق نفس کشیدن نداشت و از هیچ حقی برخوردار نبود. زنان و دختران در زندان خانه، محبوس شده بودند و حتا حق تعلیم و تدریس را نداشتند.»

او علاوه کرد که چنین گروهی با چنین پیشینه‌ای هنوز هم بر تداوم جنگ و وحشت اصرار دارد و هنوز هم هر روز غیرنظامیان به خصوص کودکان و زنان را هدف قرار می‌دهد.

معاون دوم ریاست جمهوری تأکید کرد: «در چنین حالتی تا زمانی که طالبان استراتیژی جنگی خود را تغییر ندهند، دست از جنگ برندارند، آتش‌بس را نپذیرند و به مذاکره‌ی بین‌الافغانی به رهبری حکومت افغانستان تن ندهند، سخن گفتن از صلح، تنها یک شعار بی‌محتوا و فریب دادن افکار عمومی دنیا است.»

آقای دانش، انتخابات را یکی از دست‌آوردهای نظام جدید جمهوریت در دوره‌ی پساطالبان خواند و گفت که صلح به معنای کنار گذاشتن و انصراف از انتخابات نخواهد بود.

او تأکید کرد که اگر انتخاباتی در کار نباشد، این همان نظام امارت است که مردم افغانستان آن را تجربه کرده‌اند؛ به همین دلیل، هر گروهی که به صلح می‌پیوندد، باید جمهوریت نظام و همچنان نظام مبتنی بر انتخابات و آرای مردم را بپذیرد.

معاون دوم ریاست جمهوری گفت که با توجه به نقش انتخابات در برقراری ثبات و تداوم مردم‌سالاری، اکنون شهروندان افغانستان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و استفاده از حق رأی خود آمادگی می‌گیرند و دولت و کمیسیون‌های انتخاباتی نیز آمادگی کامل خود را گرفته‌اند تا انتخابات در وقت تعیین شده‌ برگزار شود.

آقای دانش، با اشاره به نزدیک شدن زمان رسمی مبارزات انتخاباتی، از تمام تکت‌های انتخاباتی، احزاب سیاسی و نهادهای مدنی خواست که در برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه سهم بگیرند و با رعایت قانون و اخلاق، زمینه‌ی مشارکت گسترده‌ی مردم را فراهم سازند.

این در حالی است که تا حدود یک هفته بعد، کمپاین‌های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری آغاز خواهد شد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در شش میزان سال جاری برگزار شود.