دشواری‌های پیش‌ روی رییس مجلس

نیما کاوه
دشواری‌های پیش‌ روی رییس مجلس

انتخاب آقای میر رحمان رحمانی، به‌عنوان رییس مجلس، پایان چالش‌های مجلس نخواهد بود و با توجه به این که انتخابات بر سر رییس مجلس در این دوره‌ی کاری مجلس نمایندگان بیش از چهل روز به طول انجامید، نشان دهنده‌ی این خواهد بود که در ادامه‌ی دوره‌ی کاری این مجلس رییس مجلس با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

در دور نهایی انتخابات کرسی ریاست مجلس افغانستان، میر رحمان رحمانی با کسب ۱۳۶ رای توانست رییس مجلس انتخاب شود و خان محمد وردک با کسب ۹۶ رای شکست خورد.

در این رقابت، ۲۴۵ تن نماینده اشتراک کرده بود که ۱۲۳ رای برای برنده شدن نیاز بود و ۲ رای سفید و ۱۱ رای باطل به صندوق‌ها ریخته شده بود. این رقابت پس از سه دور میان دو برنده‌ی بیش‌ترین رای؛ یعنی میر رحمان رحمانی و خان محمد وردک برگزار شد.

با آغاز هفدهمین دور پارلمان کشور، نمایندگان تازه‌ی مجلس بیش از یک ماه پیش کارشان را آغاز کردند و سه دور انتخابات را برای انتخاب رییس‌شان سپری کردند؛ اما تا حال به این کار موفق نشده بودند. این دومین بار است که انتخاب رییس مجلس کشور پس از چالش‌های زیاد به درازا می‌کشد.  میررحمان رحمانی در حالی به‌عنوان رییس دور هفدهم تقنینی مجلس نمایندگان انتخاب شد که درست‌کم چهل روز تنش‌ها بر سر انتخاب رییس مجلس نمایندگان به درازا کشید.

تنش‌ها بر سر انتخاب رییس این مجلس به‌خاطر اختلاف ‌نظر روی یک رأی اختلافی از بیش از یک ماه پیش (۲۸ ثور) تا روز دوشنبه (۳ سرطان) ادامه داشت. این رأی روز دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در انتخاباتی که برای رد و یا تایید آن در این مجلس برگزار شده بود، با اکثریت آرا باطل اعلان شد و قرار شد که انتخابات میان نامزدان جدید برگزار شود. رأی مورد مناقشه مربوط به میررحمان رحمانی، از نامزدان انتخابات قبلی برای ریاست این مجلس بود.

انتخابات قبلی برای ریاست مجلس نمایندگان میان میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی در مرحله‌ی دوم دور اول جنجالی شد. آقای رحمانی در این انتخابات در  ۲۸ ثور، ۱۲۳ رأی تایید گرفت، و پس از جنجال‌ها از سوی رییس موقت به‌عنوان رییس مجلس اعلام شد.

این نتیجه از سوی کمال ناصر اصولی و نمایندگان هوادار او پذیرفته نشد. همین نپذیرفته شدن انتخابات و ریاست آقای رحمانی می‌تواند آغازگر تنش‌های دیگر در ادامه‌ی کار این مجلس با ریاست آقای رحمانی باشد و آقای رحمانی اگر می‌خواهد در دوره‌ی ریاست خود مجلسی با صلابت داشته باشد، باید یک راه ‌حل اساسی برای حل اختلافات خود با اقای اصولی و هودارانش بسنجد در غیر این صورت این مخالفت‌ها می‌تواند ادامه‌ی ریاست آقای رحمانی را با چالش روبه‌رو کند. قومی ساختن ساختار مجلس که از همان ابتدا معلوم بود یکی از هدف‌های اصلی گروه‌های داخل مجلس بوده که تا امروز توانسته بود با همین رویکرد فعالیت‌های‌شان کارآیی این مجلس را به زیر سوال ببرند و در ادامه نیز با توجه به این که فضای فکری و ذهنی را این گونه در مجلس ایجاد کرده‌اند که افکار عمومی بر این باور باشند که انتخاب شدن آقای رحمانی یک انتخاب قومی بوده است، می‌تواند چالش‌های فراوانی در پیش روی رییس مجلس ایجاد کنند.

با این طرز فکر و این دخالت‌های گروه مخالف، تنها آقای میر رحمانی رحمانی به‌عنوان رییس مجلس نمی‌تواند ایستادگی کند و باید با ذکاوت و هوشیاری خاص آقای رحمانی از شروع کارش به‌عنوان رییس، فضای مجلس را به گونه‌ای مدیریت کند تا در روزهای آینده حمایت بیش‌ترین اعضای مجلس را با خود داشته باشد و بعید به نظر نمی‌رسد که با این سماجتی که آقای اصولی در انتخاب نشدن آقای رحمانی در دوره‌ی انتخابات ریاست مجلس نشان داده است هنوز بر این کارشکنی‌های خود در روند کاری آقای رحمانی ادامه ندهد و با کوچک‌ترین بهانه نخواهد بار دیگر انتخابات را به سمت یک تنش جدی دیگر پیش ببرد.

بعد از انتخاب شدن رییس مجلس، حالا نوبت به انتخاب هیأت ادارای این مجلس می‌رسد و با آغاز اولین روز کاری آقای رحمانی در آزمونی بزرگ باید توانایی مدیریتی خود را به رخ تمام اعضای مجلس بکشد تا اعضای این مجلس هم مطمین شوند که در این دوره‌، پارلمان افغانستان دارای یک رییس جدی و قاطع است و می‌توان روی اعتبار سیاسی این مجلس حتا در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز حساب ویژه باز کرد.