مرور اجمالی بر انتخابات هیأت ادارای مجلس

نیما کاوه
مرور اجمالی بر انتخابات هیأت ادارای مجلس

نمایندگان در اولین دور انتخابات معاونیت اول، معاونیت دوم، منشی و نایب منشی مجلس ناکام ماندند و هیچ نامزدی نتوانست آرای لازم را برای احراز این پست‌ها به دست آورد.
نمایندگان در نشست یک‌شنبه (۹ سرطان) مجلس، برای انتخاب اعضای هیأت اداری به پای صندوق‌های رای رفتند؛ ولی نتوانستند عضوی از هیأت اداری مجلس را انتخاب کنند.
مجموع آرای استفاده شده در انتخابات دیروز مجلس ۲۳۴ رای بود که نامزدان برای احراز پست معاونیت اول، معاونیت دوم، منشی و نایب منشی مجلس به ۱۱۸ رای نیاز داشتند.
در انتخابات نیابت اول انجنیر کمال صافی، نجیب الله ناصر و محمد عالم ساعی نامزد بودند که هرکدام به ترتیب ۳۷، ۷۲ و ۹۳ رای تایید به دست آوردند؛ اما هیچ کدام نتوانستند این پست را از آن خود کنند. در انتخابات نیابت اول مجلس ۱۳ رای باطل و ۱۹ رای سفید از سوی نمایندگان استفاده شده بود. میر رحمانی رحمانی، رییس مجلس گفت که هیچ یکی از نامزدان نتوانستند پست نیابت اول را از آن خود کنند؛ بنابراین، در دور دوم انتخابات نیابت اول، نجیب الله ناصر و محمد عالم ساعی باهم رقابت خواهند کرد. در انتخابات نیابت دوم نیز رقیه نایل و عبدالرحمان وردک نامزد بودند که خانم نایل با ۱۱۳ رای تایید و آقای وردک با ۸۶ رای تایید نتوانستند این پست را از آن خود کنند. در این انتخابات هم ۲۱ رای باطل و ۱۴ رای سفید استفاده شده بود. آقای رحمانی، گفت که نامزدان پست نیابت دوم نیز نتوانستند آرای لازم را به دست آورند؛ بنابراین، دور بعدی این انتخابات میان نامزدان جدید برگزار خواهد شد.
در پست منشی مجلس هم حلیمه صدف کریمی، عبدا‌الله محمدی، اسدالله شهباز و سید عظیم کبرزانی نامزد بودند. خانم کریمی با ۲۶ رای تایید، آقای محمدی با ۴۰ رای تایید، آقای کبرزانی با ۶۴ رای تایید و آقای شهباز هم با ۷۸ رای تایید نتوانستند کرسی منشی مجلس را از آن خود کنند.  در انتخابات منشی نیز ۱۴ رای باطل و ۱۳ رای سفید استفاده شده بود. دور دوم انتخابات منشی مجلس میان آقای شهباز و کبرزانی برگزار خواهد شد.  در انتخابات نیابت منشی، لیلما ولی حکیمی با اخذ ۳۳ رای تایید، فریده حمیدی با دریافت ۶۳ رای تایید، عرفان‌الله عرفان با ۹۸ رای تایید نتوانستند به این کرسی برسند و دور دوم انتخابات میان فریده حمیدی و آقای عرفان برگزار خواهد شد.  در انتخابات نیابت منشی هم ۱۲ رای باطل و ۲۸ رای سفید استفاده شده بود.

اعضای مجلس نمایندگان برای دومین روز موفق نشدند اعضای هیأت اداری این مجلس را انتخاب کنند.

در انتخابات روز دوشنبه، نصاب مجلس براساس رای استعمال شده ۲۳۶ نفر اعلام شد و نامزد برنده به ۱۱۹ رای تایید ضرورت داشت؛ اما هیچ یک از نامزدان کرسی هیأت اداری مجلس نمایندگان در روز دوم نیز رأی کافی را به دست آورده نتوانستند.

در مرحله‌ی دوم انتخابات سمت معاونت اول مجلس میان محمد عالم ساعی و نجیب‌الله ناصر برگزار شد. آقای ناصر با ۱۰۹ رأی و رقیب او عالم ساعی با ۸۶ رأی نتوانستند که به کرسی معاونت اول مجلس نمایندگان برسند. در این انتخابات ۲۳ رأی باطل و ۱۸ رأی سفید استفاده شده بود.

انتخابات دور دوم کرسی معاونت دوم مجلس میان غلام‌حسین ناصری و همایون شهیدزاده برگزار شد. ناصری با ۸۹ رأی و شهیدزاده با ۱۱۳ رأی معاون دوم مجلس هیچ کدام نتوانستند این سمت را به دست آورند. در این انتخابات، ۱۲ رأی سفید و ۱۳ رأی باطل مورد استفاده قرار گرفته بود.

به این ترتیب، انتخابات منشی مجلس که میان سیدعظیم کبرزایی و اسدالله شهباز برگزار شد، برنده‌ای نداشت. سیدعظیم کبرزایی ۱۰۶ رأی تأیید و اسدالله شهباز ۹۱ رأی تأیید به دست آورده بودند. در این انتخابات، ۲۱ رأی باطل و ۱۸ رأی سفید از سوی اعضای مجلس کار گرفته شده بود.

کرسی نایب منشی نیز در انتخابات روز دوشنبه، دهم سرطان مجلس نمایندگان خالی ماند. برای تصدی این کرسی به فریده حمیدی و عرفان‌الله عرفان صندوق گذاشته شد اما خانم حمیدی با۸۰ رأی و آقای عرفان با ۱۰۳ رأی برنده نشدند. در انتخابات نایب منشی ۳۴ رأی سفید و ۱۹ رأی باطل اعلام شد.

از آن‌جایی که هیچ یک از نامزدان در مرحله‌ی دوم هم نتوانستند رأی کافی را به دست بیاورند، انتخابات میان چهره‌های جدید برگزار خواهد شد.

میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان هنگام اعلام نتایج انتخابات، از نماینده‌گان خواست تا نام‌های‌شان را برای نامزدی در کرسی‌های هیأت اداری ثبت کنند.

انتخابات هیأت اداری مجلس نمایندگان همواره با جنجال و حاشیه‌هایی همراه بوده است؛ چنان ‌که انتخابات برای گزینش ریاست این مجلس حدود یک‌ونیم ماه زمان برد و اعضای مجلس نمایند‌گان سرانجام پس از چهار دور انتخابات، موفق شدند میر رحمان رحمانی را به‌عنوان رییس انتخاب کنند.