کرنش سیاسی یا تعقل سیاسی در مجلس

نیما کاوه
کرنش سیاسی یا تعقل سیاسی در مجلس

تعمق در اتفاقات اخیر مجلس نمایندگان بعد از شکست بنبستی که پیش ‌روی مجلس بود در شرایط کنونی لازم است. نقطه‌ی اختلافی این بن‌بست تنها یک نقطه بود که در دور اول انتخابات بر سر احراز کرسی ریاست مجلس از سوی آقای کمال ناصر اصولی مطرح شد و سبب شد که تنش‌ها بر سر ریاست مجلس، بیش از یک و نیم ماه این مجلس را بدون رییس باقی بگذارد. در همان دور اول، زمانی که انتخابات میان آقایان کمال ناصر اصولی و میر رحمان رحمانی، صورت گرفت، اختلاف آرا میان این دو نامزد بسیار بوده است و در همان دور آقای رحمانی با کسب ۱۲۳ رای شانس اول احراز کرسی ریاست مجلس به شمار می‌رفت.

در همان دور آقای اصولی انتخابات رییس مجلس را با بهانه قرار دادن یک نقطه در یک برگه رای‌دهی انتخابات را به سمت تنش‌هایی پیش برد که هیچ کسی گمان آن را نمی‌برد که این بهانه‌گیری آقای اصولی تا این حد بتواند مجلس و حکومت را به چالش بکشاند.

این رفتار آقای اصولی از همان ابتدا در افکار جمعی و فضای مجازی بازتاب مناسب نداشت و بیش‌ترین مردم در گفتمان‌های روزمره‌ی خود و کاربران فضای مجازی این‌گونه برخورد آقای اصولی را بیش‌تر برخوردهای غیر سیاسی دانسته و نشأت گرفته از افکار قوم‌گرایانه‌ی این عضو مجلس و شماری دیگر از اعضای مجلس که خود را هوادار آقای اصولی نامیده بودند، می‌دانستند. این خودسری آقای اصولی و سماجتش در برابر قانون و لایحه‌ی داخلی مجلس حتا این مجلس و اعضای این مجلس را در ادامه به سمت درگیری‌های فیزیکی کشاند که این درگیری فیزیکی و زخمی شدن شماری از اعضای مجلس و خسارت رساندن به اموال مجلس هم با واکنش‌های داخلی و هم بین‌المللی روبه‌رو شد. در سوی دیگر آقای رحمانی، در برابر این مخالفت‌ها سکوت اختیار کرد و اجازه داد تا روند قانونی انتخابات رییس مجلس طبق لوایح داخلی مجلس به پیش برود و در نهایت امر سبب شد که به گفته‌ی شماری از تحلیل‌گران و کارشناسان امور پارلمانی، حق به حق‌دار خود برسد و آقای رحمانی با شایستگی کامل کرسی ریاست مجلس را از آن خود کند.

اما اتفاقی که در آخرین دور برگزاری انتخابات ریاست مجلس توجه همگان را به خود جلب کرد، کرنش سیاسی آقای خان محمد وردک بود که در دور چهارم انتخابات مجلس در برابر آقای رحمانی نامزد رقیب به حساب می‌آمد. آقای وردک با اعلام نتیجه‌ی انتخابات ریاست مجلس به سود آقای رحمانی این نتیجه را بدون کدام اعتراض پذیرفت و آقای رحمانی را تا کرسی ریاست مجلس بدرقه کرد و به او به‌عنوان رییس مجلس تبریک گفت. این رفتار آقای وردک مورد توجه شمار زیادی از کاربران فضای مجازی و فضاهای سیاسی کشور قرار گرفت که همگی بر این باور بودند که آقای وردک به نوعی نماد یک نماینده‌ی قانون‌گرا بوده و نشان داده است که باید در هر شرایطی در برابر قانون کرنش انجام داد. او با پذیرفتن قانون یک الگوی مناسبی را برای جامعه‌ی سیاسی و دیگر اعضای مجلس به نمایش گذاشت .

از سوی دیگر رفتار تعقل‌آمیز سیاسی آقای رحمانی را نیز می‌توان نمونه‌ی دیگری از رفتارهای مناسب برای جامعه‌ی سیاسی کشور تلقی کرد و هیچ گاه نباید فراموش شود که آقای رحمانی با متانتی که در برابر آقای اصولی به خرج داد توانست به شایستگی این مقام را احراز کند.

این دو رفتار از این دو عضو مجلس نشانه‌های خوبی برای این است که به این نتیجه دست یابیم که سیاسیون کشور و اعضای مجلس دیگر در مرحله‌ی تازه‌ای از شعور سیاسی قرار گرفته‌اند و حال باید ملت به داشتن این‌گونه نمایندگان امیدوار باشد. مجلس نمایندگان نهادی است که نیاز مبرم به بالا رفتن سطح آگاهی سیاسی و عقلانیت سیاسی اعضای خودش که به این مجلس راه پیدا می‌کنند، دارد و اگر غیر از این باشد، سطح کارآیی پارلمان در ادامه‌ی روند کاری خودش پایین خواهد آمد و متأسفانه اگر رفتارهای ناعقلانه‌ی سیاسی همچون رفتار آقای اصولی در روند کار این مجلس ادامه پیدا کند، بدون شک در روزهای آینده این مجلس تحت فشار قرار خواهد گرفت. حالا مجلس سنا و مجلس نمایندگان دوشادوش همدیگر می‌توانند فصل جدیدی از دوره‌ی کاری خود را با انتخاب رییس مجلس آغاز کنند و انتخاب رییس مجلس و نقطه‌ی پایان گذاشتن بر تنش انتخاب رییس مجلس؛ نیز با استقبال مجلس سنای پارلمان روبه‌رو شد.