بن‌بست مجلس نمایندگان در یک قدمی شکست

نیما کاوه
بن‌بست مجلس نمایندگان در یک قدمی شکست

قرار است فردا سه‌شنبه (۲۸جوزا)، اعضای مجلس نمایندگان روی میکانیزمی رای‌گیری کنند و بر اساس آن، برگه‌ی باطل اعلام شده را به رای‌گیری بگذارند.

عرفان‌الله عرفان، عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که اکثر نمایندگان از بن‌بست کنونی خسته شده‌اند و در جست‌وجوی راه حل معقول در این باره استند. او ادامه داد: «اکثر اعضای مجلس تصمیم گرفته‌اند که در جلسه‌ی فردا، روی میکانیزم سری یا علنی بودن رای‌گیری روی برگه‌ی باطل اعلان شده، کار کنند.»

او هم‌چنان گفت، در صورتی که فردا دو طرف (طرفداران میر‌رحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی) به تفاهم نرسند، آن‌عده از اعضای مجلس نمایندگان که تاکنون به خاطر منافع ملی بی‌طرفی را اختیار کرده‌ بودند، دست به کار ‌می‌شوند و راه حل بعدی را جست‌وجو می‌کنند.

در همین حال، عبدالرحمان وردک، عضو دیگر مجلس می‌گوید که نمایندگان، بعد از جنجال‌های فراوان توانسته‌اند که به یک توافق نسبی مبنی بر رای‌گیری علنی یا سری روی برگه‌ی باطل اعلان شده، دست یابند.

آقای وردک، ابراز امیداوری کرد که فردا مجلس بتواند بر بن‌بست کنونی، نقطه‌ی پایان بگذارد و نیز از نمایندگان مجلس خواست که بیش‌تر از این، دروازه‌ی قانون‌گذاری را به روی قوانین بسته نکنند.

علی‌اکبر جمشیدی، نماینده‌ی مردم دایکندی در مجلس نمایندگان، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که روزنه‌ای برای حل بن‌بست کنونی مجلس به وجود آمده و تقریبا طرف‌دارهای هر دو تیم توافق کرده‌اند تا در جلسه‌ی فردا، روی میکانیزم رای‌گیری بحث کنند.

او افزود که میررحمان رحمانی، به‌خاطر شکست بن‌بست کنونی، از خودگذری کرده و حاضر شده که بالای یک رای، رای‌گیری صورت بگیرد.

در همین حال، ضیاالدین ضیا، نماینده‌ی مردم سمنگان و از طرف‌داران آقای رحمانی، در این باره می‌گوید: «هیچ نوع توافقی نشده، موضوع ریاست مجلس پایان یافته است، زیرا قبلا انتخابات شده و آقای رحمانی رییس قانونی مجلس می‌باشد و بحث‌هایی‌که در حال حاضر دنبال می‌شود، بحث‌های فراقانونی است و نتیجه‌ای درقبال ندارد.»

این در حالی است که روز گذشته، میر رحمان رحمانی، به رسانه‌ها گفته بود که یک سانتی‌متر هم از موضع ریاست مجلس عقب‌نشینی نمی‌کند.